Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta
Roiha, Anssi; Post Uiterweer, Melanie; Absalom, Helen (2021). Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12 (1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/monikielisyyden-nakeminen-voimavarana-kokemuksia-utrechtin-kansainvalisesta-koulusta
Julkaistu sarjassa
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021
Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat positiivisesti huomioida monikielisyyttä arjessaan. Käytämme esimerkkinä Utrechtin kansainvälistä koulua Alankomaissa ja kuvaamme, miten oppilaiden monipuoliset kielirepertuaarit nähdään siellä voimavarana ja miten niitä hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti opetuksessa. Koulu on erityisen monikielinen yhteisö, sillä oppilaat tulevat eri puolilta maailmaa ja puhuvat useita kieliä. Tämän lisäksi koulun henkilökunta koostuu noin 30 eri kansallisuudesta. Tämän seurauksena monikielisyys on luonnollinen osa koulun arkea.
Julkaisija
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-0181Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/monikielisyyden-nakeminen-voimavarana-kokemuksia-utrechtin-kansainvalisesta-koulustaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Saako monikielisessä koulussa puhua ruotsia? : Får man prata finska i den flerspråkiga skolan?
Ahlholm, Maria (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Suomen ja ruotsin sekoittumisen välttämiseksi on nähty vaivaa suomalaisessa koulujärjestelmässä. Nyt monikielisyys myllertää koulujen kielikäytänteet uudenlaisiksi. Artikkelissa kysytään, purkaako koulun monikielistyminen ... -
Kielimuureja vai yhteiseloa : odotuksia ja kokemuksia kahden kielen koulusta
Kajander, Kati; Alanen, Riikka; Dufva, Hannele; Kotkavuori, Ella (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)Finnish and Swedish are the national languages of Finland. Yet there are few schools in Finland where instruction is given in both languages, apart from immersion or second language classes, and the issue remains highly ... -
"Lapsi on oppinut suomen kieltä!" : monikielisyyden tukeminen varhaiskasvatuksessa
Kumpulainen, Emilla; Erola, Aino (2024)Tämän Pro Gradu -tutkimuksen tarkoituksena on tutkia monikielisyyden tukemista varhaiskasvatuksessa. Tutkimus käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia ja keinoja tukea monikielisiä lapsia. Lisäksi kysyttiin, ... -
Kieliä rinnakkain : koulun monikielisyys näkyviin kieliä vertailemalla
Honko, Mari; Mustonen, Sanna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2018)Millainen on minun arkeni kielimaisema? Miten kieleni tukevat toisiaan? Entä miten niiden käyttöä tuetaan? Onko oppilaan/hoitolapsen/työkaverin maisema samanlainen vai erilainen kuin omani? Tässä artikkelissa käsittelemme ... -
Suomi-koulusta maailmalle : ulkosuomalaiset osana Suomen kielivarantoa
Imppola, Leila (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2020)Tässä artikkelissa tarkastelen ulkosuomalaisten nuorten suomalaisiin kuulumisen tunnetta ja kielitaitoa osana Suomen kansallista kielivarantoa. Artikkeli perustuu vastikään ilmestyneeseen väitöskirjaani, jossa käsittelen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.