dc.contributor.author | Roiha, Anssi | |
dc.contributor.author | Post Uiterweer, Melanie | |
dc.contributor.author | Absalom, Helen | |
dc.date.accessioned | 2021-02-23T06:25:25Z | |
dc.date.available | 2021-02-23T06:25:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Roiha, Anssi; Post Uiterweer, Melanie; Absalom, Helen (2021). Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 12 (1). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/monikielisyyden-nakeminen-voimavarana-kokemuksia-utrechtin-kansainvalisesta-koulusta | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74344 | |
dc.description.abstract | Monikielisyys on nykyisin arkipäivää monissa kouluissa. Myös Suomen kouluissa erikielisten oppilaiden määrä on kasvanut ja sen odotetaan yhä kasvavan tulevaisuudessa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, miten koulut voivat positiivisesti huomioida monikielisyyttä arjessaan. Käytämme esimerkkinä Utrechtin kansainvälistä koulua Alankomaissa ja kuvaamme, miten oppilaiden monipuoliset kielirepertuaarit nähdään siellä voimavarana ja miten niitä hyödynnetään tarkoituksenmukaisesti opetuksessa. Koulu on erityisen monikielinen yhteisö, sillä oppilaat tulevat eri puolilta maailmaa ja puhuvat useita kieliä. Tämän lisäksi koulun henkilökunta koostuu noin 30 eri kansallisuudesta. Tämän seurauksena monikielisyys on luonnollinen osa koulun arkea. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-helmikuu-2021/monikielisyyden-nakeminen-voimavarana-kokemuksia-utrechtin-kansainvalisesta-koulusta | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | translanguaging | fi |
dc.subject.other | kielitietoisuus | fi |
dc.subject.other | international baccalaureate | fi |
dc.title | Monikielisyyden näkeminen voimavarana : kokemuksia Utrechtin kansainvälisestä koulusta | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102231733 | |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 12 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | monikielisyys | fi |
dc.subject.yso | kansainväliset koulut | fi |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |