dc.contributor.author | Joutsenlahti, Jorma | |
dc.contributor.author | Perkkilä, Päivi | |
dc.date.accessioned | 2021-02-15T10:07:10Z | |
dc.date.available | 2021-02-15T10:07:10Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Joutsenlahti, J., & Perkkilä, P. (2021). Murtoluku vai suhde?. <i>FMSERA Journal</i>, <i>4</i>(1), 61-74. <a href="https://journal.fi/fmsera/article/view/95634" target="_blank">https://journal.fi/fmsera/article/view/95634</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_51441085 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74230 | |
dc.description.abstract | Artikkelin tarkoitus on tutkia miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat koulumatematiikan käsitteitä murtoluku ja suhde heille annetussa tehtävässä, jossa on matematiikan symbolikielen merkintöjä ja niihin liittyviä kuvia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 92 opiskelijaa kahdesta yliopistosta. Tuloksista näkyi useimpien opiskelijoiden proseduraalinen lähestymistapa annetun ratkaisun tulkinnassa käsitteellisen näkökulman jäädessä vain harvojen opiskelijoiden valinnaksi. Tulos on opetussuunnitelman ja oppimateriaalien näkökulmasta odotettu. Murtolukujen monipuolinen ymmärtäminen on haasteellista. Tämä tuo haasteita opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämiselle. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language | fin | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Finnish Matehematics and Science Education Research Association | |
dc.relation.ispartofseries | FMSERA Journal | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/fmsera/article/view/95634 | |
dc.rights | CC BY-SA 4.0 | |
dc.title | Murtoluku vai suhde? | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102151653 | |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustieteiden yksikkö | fi |
dc.contributor.oppiaine | The Unit of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 61-74 | |
dc.relation.issn | 2490-158X | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 4 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Finnish Matehematics and Science Education Research Association, 2021 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | murtoluvut | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | käsitteenmuodostus | |
dc.subject.yso | matemaattinen ajattelu | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19541 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3999 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12778 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23001 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.type.okm | A1 | |