Murtoluku vai suhde?

Abstract
Artikkelin tarkoitus on tutkia miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat koulumatematiikan käsitteitä murtoluku ja suhde heille annetussa tehtävässä, jossa on matematiikan symbolikielen merkintöjä ja niihin liittyviä kuvia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 92 opiskelijaa kahdesta yliopistosta. Tuloksista näkyi useimpien opiskelijoiden proseduraalinen lähestymistapa annetun ratkaisun tulkinnassa käsitteellisen näkökulman jäädessä vain harvojen opiskelijoiden valinnaksi. Tulos on opetussuunnitelman ja oppimateriaalien näkökulmasta odotettu. Murtolukujen monipuolinen ymmärtäminen on haasteellista. Tämä tuo haasteita opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämiselle.
Main Authors
Format
Articles Research article
Published
2021
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Finnish Matehematics and Science Education Research Association
Original source
https://journal.fi/fmsera/article/view/95634
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202102151653Käytä tätä linkitykseen.
Review status
Peer reviewed
ISSN
2490-158X
Language
Finnish
Published in
FMSERA Journal
Citation
License
CC BY-SA 4.0Open Access
Copyright© Finnish Matehematics and Science Education Research Association, 2021

Share