Murtoluku vai suhde?
Joutsenlahti, J., & Perkkilä, P. (2021). Murtoluku vai suhde?. FMSERA Journal, 4(1), 61-74. https://journal.fi/fmsera/article/view/95634
Julkaistu sarjassa
FMSERA JournalPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© Finnish Matehematics and Science Education Research Association, 2021
Artikkelin tarkoitus on tutkia miten luokanopettajaopiskelijat tulkitsevat koulumatematiikan käsitteitä murtoluku ja suhde heille annetussa tehtävässä, jossa on matematiikan symbolikielen merkintöjä ja niihin liittyviä kuvia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 92 opiskelijaa kahdesta yliopistosta. Tuloksista näkyi useimpien opiskelijoiden proseduraalinen lähestymistapa annetun ratkaisun tulkinnassa käsitteellisen näkökulman jäädessä vain harvojen opiskelijoiden valinnaksi. Tulos on opetussuunnitelman ja oppimateriaalien näkökulmasta odotettu. Murtolukujen monipuolinen ymmärtäminen on haasteellista. Tämä tuo haasteita opettajankoulutuksen ja täydennyskoulutuksen kehittämiselle.
Julkaisija
Finnish Matehematics and Science Education Research AssociationISSN Hae Julkaisufoorumista
2490-158X
Alkuperäislähde
https://journal.fi/fmsera/article/view/95634Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51441085
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matkalla kohti ymmärrystä : matematiikan peruskurssin opetuksen periaatteiden tarkastelua
Perkkilä, Päivi (Matemaattisten aineiden opettajien liitto, 2022)Artikkelin tarkoituksena on avata tuleville luokanopettajille suunnatun matematiikan peruskurssin kulmakiviä aikuiskoulutuksessa. Nämä kulmakivet ovat rakentuneet omien opettajakokemusteni luokanopettajakoulutuksessa sekä ... -
Murtoluvun oppimisen ja opettamisen eteneminen Hei! nyt lasketaan -kirjasarjassa
Ruotsalainen, Laura; Siekkinen, Saila (2002) -
Mathematical thinking and understanding in learning of mathematics
Joutsenlahti, Jorma; Perkkilä, Päivi (LUMA Centre Finland, 2022)The concept “mathematical thinking” can be found in several studies of mathematics education, in national curricula or in media during the decades all over the world. We searched words “mathematical thinking” from the ... -
Computational Thinking in Programming with Scratch in Primary Schools : A Systematic Review
Fagerlund, Janne; Häkkinen, Päivi; Vesisenaho, Mikko; Viiri, Jouni (John Wiley & Sons, 2021)Computer programming is being introduced in educational curricula, even at the primary school level. One goal of this implementation is to teach computational thinking (CT), which is potentially applicable in various ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.