Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorVehkakoski, Tanja
dc.contributor.authorVärtö, Oskari
dc.date.accessioned2021-02-15T08:05:32Z
dc.date.available2021-02-15T08:05:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74213
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen tuen asiakirjoista (N = 43). Asiakirjat olivat osa Jyväskylän yliopiston ”Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusope-tuksessa” -hankkeen aineistoa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan oppimisen arviointia kuvattiin asiakirjoissa vaihtelevasti. Aineistosta löydettiin seitsemän eri kuvaustapaa, jotka olivat yleisyysjärjestyksessä havaintoihin perustuvat, perustelemattomat, arviointia suunnittelevat, sidosteiset, normiperustaiset, pitkittäiset ja oppilaan itsearvi-ointiin liittyvät kuvaukset. Vaikka asiakirjojen kirjoittamista ohjaavat perusopetuslaki ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, osoittivat tulokset asiakirjojen sisällöissä olevan huomattavaa laadullista vaihtelua oppimisen arviointiin liittyen. Koska kolmiportaisen tuen asiakirjat ovat tärkeä osa oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukea, on niiden kirjaamiskäytäntöjä tärkeää pyrkiä kehittämään. Tätä voitaisiin osaltaan edistää asiakirjojen laadukkaaseen kirjaamiseen tähtääviä ohjeita laatimalla sekä panostamalla asiakirjojen oikeanlaiseen kirjaamiseen jo opettajien koulutuksessa. Myös asiakirjojen lomakepohjia tulisi yksinkertaistaa ja selkiyttää. Tulevaisuudessa olisi lisäksi tärkeää tutkia opettajien ajatuksia asiakirjojen kirjoittamiseen liittyvistä haasteista.fi
dc.format.extent44
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroppimisen arviointi
dc.subject.otherpedagoginen asiakirja
dc.titleOppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102151640
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysodokumentointi
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.subject.ysokolmiportainen tuki
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoasiakirjat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright