dc.contributor.advisor | Vehkakoski, Tanja | |
dc.contributor.author | Värtö, Oskari | |
dc.date.accessioned | 2021-02-15T08:05:32Z | |
dc.date.available | 2021-02-15T08:05:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74213 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen tuen asiakirjoista (N = 43). Asiakirjat olivat osa Jyväskylän yliopiston ”Lapsesta ja perheestä kirjoittaminen – kolmiportaisen tuen asiakirjat esi- ja perusope-tuksessa” -hankkeen aineistoa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia.
Tutkimustulosten mukaan oppimisen arviointia kuvattiin asiakirjoissa vaihtelevasti. Aineistosta löydettiin seitsemän eri kuvaustapaa, jotka olivat yleisyysjärjestyksessä havaintoihin perustuvat, perustelemattomat, arviointia suunnittelevat, sidosteiset, normiperustaiset, pitkittäiset ja oppilaan itsearvi-ointiin liittyvät kuvaukset. Vaikka asiakirjojen kirjoittamista ohjaavat perusopetuslaki ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet, osoittivat tulokset asiakirjojen sisällöissä olevan huomattavaa laadullista vaihtelua oppimisen arviointiin liittyen.
Koska kolmiportaisen tuen asiakirjat ovat tärkeä osa oppilaan koulunkäynnin ja oppimisen tukea, on niiden kirjaamiskäytäntöjä tärkeää pyrkiä kehittämään. Tätä voitaisiin osaltaan edistää asiakirjojen laadukkaaseen kirjaamiseen tähtääviä ohjeita laatimalla sekä panostamalla asiakirjojen oikeanlaiseen kirjaamiseen jo opettajien koulutuksessa. Myös asiakirjojen lomakepohjia tulisi yksinkertaistaa ja selkiyttää. Tulevaisuudessa olisi lisäksi tärkeää tutkia opettajien ajatuksia asiakirjojen kirjoittamiseen liittyvistä haasteista. | fi |
dc.format.extent | 44 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | oppimisen arviointi | |
dc.subject.other | pedagoginen asiakirja | |
dc.title | Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102151640 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | dokumentointi | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | kolmiportainen tuki | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | asiakirjat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |