Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorReinikainen, Katariina
dc.date.accessioned2021-02-01T06:56:45Z
dc.date.available2021-02-01T06:56:45Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73897
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tutkittiin rehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla. Tutkimuk-sen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia rehtoreilla ja apulaisrehtoreilla on työhyvinvoinnin johtamisesta sekä millaisia erityispiirteitä työhyvinvoinnin johtamisessa on 2020-luvun peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena lähestyen tutkimusongelmaa fenomenologis-hermeneuttisesti. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa peruskoulun rehtorina tai apulaisrehtorina toimivaa tai toiminutta henkilöä. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, jotka litteroitiin ja analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että rehtorit ja apulaisrehtorit käsittivät työhyvinvoinnin johtamisen kouluyhteisön tarkoituksenmukaisena toimintana sekä koko kouluyhteisön yhteisenä asiana. He kokivat, että työhyvinvointi on kokonaisvaltainen asia, johon vaikuttavat työpaikalla koettu työhyvinvointi sekä siviilielämän hyvinvointi. Rehtorit ja apulaisrehtorit kokivat, että työhyvinvoinnilla on yhteys koko kouluyhteisön hyvinvointiin. Työhyvinvoinnin johtamisen erityispiirteenä 2020-luvun peruskoulussa nousi esiin jatkuva muutos. Esimiestyö on muuttuvaa ja haasteellista. Sen tulisi vastata työntekijöiden erilaisiin tarpeisiin, mikä on haastava tehtävä. Tämä tutkimus vahvisti aiempia tutkimuksia erilaisista johtamistyyleistä. Vuorovaikutukseen perustuvalla ja kontekstin perusteella määräytyvällä johtamistyylillä saavutetaan tehokkaita johtamistuloksia.fi
dc.format.extent72
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othertyöhyvinvoinnin johtaminen
dc.titleRehtoreiden ja apulaisrehtoreiden käsityksiä ja kokemuksia työhyvinvoinnin johtamisesta peruskoulussa 2020-luvulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102011355
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysojohtajuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot