dc.contributor.advisor | Moate, Josephine | |
dc.contributor.author | Lehtinen, Anni | |
dc.contributor.author | Jokinen, Suvi | |
dc.date.accessioned | 2021-02-01T06:38:47Z | |
dc.date.available | 2021-02-01T06:38:47Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73892 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa perehdyttiin Otavan High Five! -kirjasarjan alkuopetuksen, neljännen ja kuudennen luokan kirjojen oppimispeleihin. Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, joka toteutettiin teoriaohjaavasti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Ilmiötä lähestyttiin kommunikatiivisen kieltenopetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää millaisia oppimispelejä kirjasarja sisältää, mitä kielellisiä taitoja niiden avulla voidaan harjoitella ja miten. Tämän lisäksi pelien kehitystä tutkittiin vuosiluokittain. Aineisto koottiin käymällä systemaattisesti läpi edellä mainittujen vuosiluokkien kirjoissa olevat oppimispelit, jotka oli merkattu kustantajan toimesta noppasymbolilla. Näin ollen, tutkimusaineisto koostui 42 pelistä.
Kolmannes peleistä ei täyttänyt tutkimuksessa laadittua pelin määritelmää. Keskeisimpiä peleissä harjoiteltavia taitoja olivat sanasto, kielioppi ja puhuminen, joita harjoiteltiin enimmäkseen sanomalla yksittäisiä sanoja ja lauseita. Pelit sisälsivät paljon suullista toimintaa, mutta kielen tuottaminen oli pääasiassa annetun mallin pohjalta tapahtuvaa. Kokonaisuudessaan pelit eivät sisältäneet paljoa pelaajien vastavuoroisuutta. Pelit vaikuttavat sopivan osaksi vieraiden kielten opetusta, sillä niiden avulla voidaan täyttää opetussuunnitelman tavoitteita ja harjoitella kieltä monipuolisesti. Kasvatustieteen kentällä tarvitaan kuitenkin lisää ymmärrystä pelipedagogiikasta, sillä oppimisen ja pelien suhde on hieman ristiriitainen. Ongelmana on, kuinka pelissä saada pedagogiset tavoitteet ja pelielementit tasapainoon, jotta voidaan saavuttaa pelien ja pelaamisen maksimaalinen potentiaali. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kommunikatiivinen kieltenopetus | |
dc.title | Otavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202102011351 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | kieltenopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |