Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMoate, Josephine
dc.contributor.authorLehtinen, Anni
dc.contributor.authorJokinen, Suvi
dc.date.accessioned2021-02-01T06:38:47Z
dc.date.available2021-02-01T06:38:47Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73892
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa perehdyttiin Otavan High Five! -kirjasarjan alkuopetuksen, neljännen ja kuudennen luokan kirjojen oppimispeleihin. Tutkimus on empiirinen tapaustutkimus, joka toteutettiin teoriaohjaavasti laadullisen sisällönanalyysin menetelmin. Ilmiötä lähestyttiin kommunikatiivisen kieltenopetuksen näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää millaisia oppimispelejä kirjasarja sisältää, mitä kielellisiä taitoja niiden avulla voidaan harjoitella ja miten. Tämän lisäksi pelien kehitystä tutkittiin vuosiluokittain. Aineisto koottiin käymällä systemaattisesti läpi edellä mainittujen vuosiluokkien kirjoissa olevat oppimispelit, jotka oli merkattu kustantajan toimesta noppasymbolilla. Näin ollen, tutkimusaineisto koostui 42 pelistä. Kolmannes peleistä ei täyttänyt tutkimuksessa laadittua pelin määritelmää. Keskeisimpiä peleissä harjoiteltavia taitoja olivat sanasto, kielioppi ja puhuminen, joita harjoiteltiin enimmäkseen sanomalla yksittäisiä sanoja ja lauseita. Pelit sisälsivät paljon suullista toimintaa, mutta kielen tuottaminen oli pääasiassa annetun mallin pohjalta tapahtuvaa. Kokonaisuudessaan pelit eivät sisältäneet paljoa pelaajien vastavuoroisuutta. Pelit vaikuttavat sopivan osaksi vieraiden kielten opetusta, sillä niiden avulla voidaan täyttää opetussuunnitelman tavoitteita ja harjoitella kieltä monipuolisesti. Kasvatustieteen kentällä tarvitaan kuitenkin lisää ymmärrystä pelipedagogiikasta, sillä oppimisen ja pelien suhde on hieman ristiriitainen. Ongelmana on, kuinka pelissä saada pedagogiset tavoitteet ja pelielementit tasapainoon, jotta voidaan saavuttaa pelien ja pelaamisen maksimaalinen potentiaali.fi
dc.format.extent65
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkommunikatiivinen kieltenopetus
dc.titleOtavan High Five! -kirjasarjan oppimispelit osana kommunikatiivista kielten opetusta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202102011351
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot