Uudet teknologiat lentokentillä ja niiden suhde asiakastyytyväisyyteen
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Globalisaation ja teknologian kehityksen myötä lentokenttien suunnittelu on muuttunut entistä teknologisemmaksi ja asiakaskeskeisemmäksi. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa erilaisia lentokentillä hyödynnettäviä uusia tekno-logioita sekä tunnistaa, mitkä näistä teknologioista ovat merkityksellisimpiä asiakastyytyväisyyden näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Keskeisimpinä tuloksina tämä tutkielma esittää erilaisten lentokentän itsepalveluteknologioiden sekä tukevien teknologioiden erittelyn. Tutkimuksen perusteella tärkeimpiä asiakaskeskeisiä uusia teknologioita ovat itsepalveluteknologiat, joilla voidaan vähentää matkustajien prosessointiaikoja sekä tieto- ja viestintäteknologia, jonka avulla tarjotaan matkustajalle kaikki hänen tarvitsemansa tieto lentokenttään liittyen. Myös innovatiivisilla, kokemuksia luovilla teknologioilla on kasvattava merkitys asiakastyytyväisyyteen. Globalization and rapid technological development have shaped airport planning to more technological and customer centric processes. This thesis aims to identify new technologies used in airports and their impact in customer satisfaction. This research was carried out as a literature review. Results show that there are multiple different self-service technologies and supporting technologies used in airports. The most important technologies from customer satisfaction point of view are self-service technologies to reduce passenger processing times and information communication technologies for efficient communication between airport and its passengers. Innovative technologies for creating experiences to passengers also enhance customer satisfaction.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Puettavat teknologiat kestävyysurheilussa
Hansen, Rasmus (2022)Puettavat teknologiat ovat yleistyneet kuluttajakäytössä erityisesti viime vuosina. Aihe kiinnostaa myös urheilijoita, sillä uusia urheiluun sopivia teknologioita kehitetään jatkuvasti. Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan, ... -
Banking on trust - navigating customer loyalty in the digital banking era : insights from the Finnish banking sector
Hauhia, Veikko (2023)Asiakasuskollisuuden ymmärtämisen merkitys on kasvanut kiristyneen kilpailun myötä. Erityisesti pankkitoiminnan kaltaisella luottamukseen perustuvalla liiketoiminnalla uskollinen asiakaskunta ja sen oikeanlainen hyödyntäminen ... -
Puettavat teknologiat liikunnassa ja urheilussa
Räikkönen, Leevi (2021)Tämä kandidaatintutkielma on kirjallisuuskatsauksena toteutettu selvitys puettavien teknologien käytöstä liikunnassa ja urheilussa. Katsauksessa tarkastellaan puettavissa teknologioissa käytettyjä sensoreita, sekä puettavien ... -
Puettavat teknologiat oman hyvinvoinnin tukena
Agthe, Nathalie (2021)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, mitä tarkoittaa hyvinvointi ja terveys, sekä mitä teknologioita näihin liittyy. Tämä tutkielma tutkii myös sitä, miten yksilö voi puettavien teknologioiden ja erilaisten ... -
Autismiopetuksessa hyödynnettävät teknologiat
Pekkanen, Paula (2021)Autismikirjon häiriöllä tarkoitetaan neurologisen kehityksen häiriötä, joka vaikuttaa autismikirjon henkilön kommunikaatioon, vuorovaikutukseen ja käyttäytymiseen. Näiden haasteiden lisäksi autismikirjon henkilöillä esiintyy ...