dc.contributor.advisor | Niemi-Pynttäri, Risto | |
dc.contributor.author | Berg, Roosa | |
dc.date.accessioned | 2021-01-04T07:16:58Z | |
dc.date.available | 2021-01-04T07:16:58Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73524 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda katsaus bookstagram-ilmiöön erityisesti lukuharrastuksen monipuolistamisen näkökulmasta ja pohtia, millä keinoin sosiaalinen media voi kannustaa erityisesti nuoret kirjallisuussisältöjen ja lukemisharrastuksen pariin.
Tutkimuksen aineisto koostui kahden viikon aikavälillä huhti-/toukokuussa 2020 julkaistuista julkisista bookstagram-julkaisuista. Julkaisut haettiin Instagramin oman hakukoneen avulla hakusanalla “kirjagram”, jotta julkaisut edustaisivat kotimaista bookstagram-yhteisöä.
Tutkimuskysymysten perusteella aineistosta tärkeimmiksi lukemiseen kannustaviksi seikoista nousivat oman lukukokemuksen jakamisen, bookstagramin yhteisöllisen ulottuvuuden sekä lukuharrastuksen ja lukemisen monipuolisuuden kokemukset. Erityisesti lukuharrastuksen sosiaalinen ulottuvuus nousi aineistosta vahvasti esille. Tavoitettavuuden kannalta eduksi koettiin sosiaalisen median alusta, jolla nuoret jo valmiiksi ovat. Eduksi voidaan katsoa myös vertaiselta-vertaiselle periaate lukijoiden tuottaessa sisältöä toisille lukijoille. Myös multimodaaliset tekstit voidaan nähdä nuorempia lukijoita kiinnostavina sisältöinä perinteisempiin media-alustoihin verrattuna. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että monipuolisille kirjallisuussisällöille sosiaalisessa mediassa on kysyntää, jonka lisäksi ne tarjoavat tulevaisuudessa valtavasti mielenkiintoisia tutkimuskohteita. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | bookstagram | |
dc.subject.other | kirjagram | |
dc.subject.other | lukuhalu | |
dc.title | Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202101041005 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Literature | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 304 | |
dc.subject.yso | kirjallisuussosiologia | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.rights.accessrights | | |