Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiemi-Pynttäri, Risto
dc.contributor.authorBerg, Roosa
dc.date.accessioned2021-01-04T07:16:58Z
dc.date.available2021-01-04T07:16:58Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73524
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli luoda katsaus bookstagram-ilmiöön erityisesti lukuharrastuksen monipuolistamisen näkökulmasta ja pohtia, millä keinoin sosiaalinen media voi kannustaa erityisesti nuoret kirjallisuussisältöjen ja lukemisharrastuksen pariin. Tutkimuksen aineisto koostui kahden viikon aikavälillä huhti-/toukokuussa 2020 julkaistuista julkisista bookstagram-julkaisuista. Julkaisut haettiin Instagramin oman hakukoneen avulla hakusanalla “kirjagram”, jotta julkaisut edustaisivat kotimaista bookstagram-yhteisöä. Tutkimuskysymysten perusteella aineistosta tärkeimmiksi lukemiseen kannustaviksi seikoista nousivat oman lukukokemuksen jakamisen, bookstagramin yhteisöllisen ulottuvuuden sekä lukuharrastuksen ja lukemisen monipuolisuuden kokemukset. Erityisesti lukuharrastuksen sosiaalinen ulottuvuus nousi aineistosta vahvasti esille. Tavoitettavuuden kannalta eduksi koettiin sosiaalisen median alusta, jolla nuoret jo valmiiksi ovat. Eduksi voidaan katsoa myös vertaiselta-vertaiselle periaate lukijoiden tuottaessa sisältöä toisille lukijoille. Myös multimodaaliset tekstit voidaan nähdä nuorempia lukijoita kiinnostavina sisältöinä perinteisempiin media-alustoihin verrattuna. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että monipuolisille kirjallisuussisällöille sosiaalisessa mediassa on kysyntää, jonka lisäksi ne tarjoavat tulevaisuudessa valtavasti mielenkiintoisia tutkimuskohteita.fi
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.subject.otherbookstagram
dc.subject.otherkirjagram
dc.subject.otherlukuhalu
dc.titleKirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202101041005
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysokirjallisuussosiologia
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysolukeminen
dc.rights.accessrights


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot