Kirja-arvioita, haasteita ja multimodaalisuutta : nuoria lukemiseen kannustavat seikat bookstagrameissa
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda katsaus bookstagram-ilmiöön erityisesti lukuharrastuksen monipuolistamisen näkökulmasta ja pohtia, millä keinoin sosiaalinen media voi kannustaa erityisesti nuoret kirjallisuussisältöjen ja lukemisharrastuksen pariin.
Tutkimuksen aineisto koostui kahden viikon aikavälillä huhti-/toukokuussa 2020 julkaistuista julkisista bookstagram-julkaisuista. Julkaisut haettiin Instagramin oman hakukoneen avulla hakusanalla “kirjagram”, jotta julkaisut edustaisivat kotimaista bookstagram-yhteisöä.
Tutkimuskysymysten perusteella aineistosta tärkeimmiksi lukemiseen kannustaviksi seikoista nousivat oman lukukokemuksen jakamisen, bookstagramin yhteisöllisen ulottuvuuden sekä lukuharrastuksen ja lukemisen monipuolisuuden kokemukset. Erityisesti lukuharrastuksen sosiaalinen ulottuvuus nousi aineistosta vahvasti esille. Tavoitettavuuden kannalta eduksi koettiin sosiaalisen median alusta, jolla nuoret jo valmiiksi ovat. Eduksi voidaan katsoa myös vertaiselta-vertaiselle periaate lukijoiden tuottaessa sisältöä toisille lukijoille. Myös multimodaaliset tekstit voidaan nähdä nuorempia lukijoita kiinnostavina sisältöinä perinteisempiin media-alustoihin verrattuna. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että monipuolisille kirjallisuussisällöille sosiaalisessa mediassa on kysyntää, jonka lisäksi ne tarjoavat tulevaisuudessa valtavasti mielenkiintoisia tutkimuskohteita.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202101041005Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish