Show simple item record

dc.contributor.advisorVainio, Raija
dc.contributor.authorPietinhuhta-Toikka, Aulikki
dc.date.accessioned2020-12-29T07:28:03Z
dc.date.available2020-12-29T07:28:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73480
dc.description.abstractSuvultaan ylhäisimpien roomalaisnaisten asema yhteiskunnassa ja politiikassa ei koskaan ollut vailla merkitystä, sillä heidän vanhempiensa järjestämät avioliitot lujittivat suursukujen voimakkaita liittoja. Tämä ylhäisö oli kolmannella ja toisella vuosisadalla eaa. ollut Rooman politiikan ja julkisen elämän varsinaisena pohjana. Tasavallan viimeisinä 50 vuotena naisen asema Rooman yhteiskunnassa oli jo muuttunut uudenlaiseksi: politiikassa nainen toimi kulisseissa ja harrastukset ulottuivat kodin ulkopuolelle. Tämä tutkielma keskittyy Ovidiuksen (43 eaa. - 17/18 jaa.) suhtautumiseen naiseen elegisen Amores-teoksen 1. ja 3. kirjan runojen valossa sekä ajallisessa että paikallisessa kontekstissaan. Johdannon katsaus alkaen Kreikasta elegian synnystä noin vuodesta 650 eaa. seuraa sen kulkua Roomaan latinankielisille kirjoittajille aina Ovidiuksen aikaan saakka. Esittelen Ovidiuksen elämänkaaren ja tuotannon. Amores-runoteoksen käsikirjoitustradition esittelyn myötä siirryn runojen sanomaan ja poimin myös tyylillisiä seikkoja varsinaisten teemojen sisällä. Esitän Ovidiuksen suhtautumisen naiseen viiden eri osa-alueen kautta: uskollisuuden, mustasukkaisuuden, naiseen kohdistuvan väkivallan, lahjojen antamisen rakastetulle ja ulkonäköseikkojen kautta. Ovidius syntyi sukupolveen, joka halusi vapautua aikaisempien sukupolvien konventioista. Se tarkoitti asenne- ja arvomaailman muutosta, ja tämä taas heijastui asennoitumisessa naiseen. Ovidiuksen edeltäjien, Propertiuksen ja Tibulluksen, suhtautumisessa naiseen on olennainen asenne-ero verrattuna Ovidiuksen suhtautumiseen, vaikka Ovidius seuraakin edeltäjiensä tyyliä monelta osin. Siinä missä Propertius ja Tibullus halusivat omistaa rakastajattarensa, ylpeillä omistamisellaan ja pitää hänet aina lähellään kuin arvokkaan esineen, Ovidius oli kykeneväinen asettumaan rakastamansa naisen asemaan ja ikään kuin katsomaan hänen silmillään. Ajassa, jossa rakastajattareen suhtauduttiin imartelevalla ihailulla, palavalla halulla sekä ylevämielisillä uhrauksilla, Ovidiuksen kiintymyksen osoittaminen, epäitsekäs ystävällisyys, ymmärtäväisyys ja huomaavaisuus olivat kokonaan uusia elementtejä. Humaaniutensa myötä Ovidius jätti taakseen antiikin sellaisena kuin me sen tunnemme ja asteli aivan uutta modernimpaa polkuaan ollen näin ikään kuin kahden maailman välissä.fi
dc.format.extent84
dc.language.isofi
dc.subject.otherOvidius
dc.subject.otherAmores
dc.titleOvidiuksen asennoituminen naiseen elegisen Amores-runoteoksen 1. ja 3. kirjan runoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012297410
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLatinan kielifi
dc.contributor.oppiaineLatinen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3071
dc.subject.ysolatinan kieli
dc.subject.ysoelegiat (runot)
dc.subject.ysonaiset
dc.subject.ysorunot
dc.subject.ysoantiikki
dc.subject.ysonaisen asema
dc.subject.ysoRooma
dc.subject.ysorakastajattaret


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record