Suomen urheilu- ja hyvinvointiteknologia-ala urheilukulttuurin muutosten ilmentäjänä
Eskola, I., & Laine, A. (2020). Suomen urheilu- ja hyvinvointiteknologia-ala urheilukulttuurin muutosten ilmentäjänä. Kulttuurintutkimus, 37(3-4), 84-102. https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/91106
Julkaistu sarjassa
KulttuurintutkimusPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© 2020 Kulttuurintutkimus
Nykypäivänä urheilu- ja hyvinvointiteknologiayritykset muodostavat kansainvälisesti merkittävän kokoluokan markkinan. Alan yritykset ovat keskittyneet liiketoiminnassaan esimerkiksi anturi- ja sensoriteknologioiden tarjoamiin mahdollisuuksiin, älypuhelinsovelluksiin ja tietokoneohjelmistoihin sekä eleohjaukseen, digitaalisiin pintoihin ja tekoälyyn perustuviin liikkumisympäristöihin. Tässä tutkimuksessa selvitetään, mitkä makrotason muutosajurit ovat tehneet toimialasta Suomessa sellaisen kuin se tänä päivänä on. Samalla luodaan katsaus suomalaisten urheilu- ja hyvinvointiteknologia-alan yritysten ominaispiirteisiin.
Julkaisija
Kulttuurintutkimuksen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0781-5751Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/kulttuurintutkimus/article/view/91106Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47538298
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3164]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikuntateknologiat ja niiden käyttö
Mengus, Mikael (2020)Liikuntateknologiat ovat yleistyneet huomattavasti viimeisten kymmenien vuosien ajan. Kiitos GPS:än yleistymisen, sekä teknologian halventumisen, lähes kuka tahansa voi omistaa älylaitteen, joka toimii samalla liikunnan ... -
Kannustin, koriste ja liikkujan kaveri : tutkimus liikuntateknologian käyttäjyydestä
Moilanen, Panu (University of Jyväskylä, 2017)During the last couple of decades, information technology has become a ubiquitous part of almost all areas of everyday life; exercise and sports being no exception. Sports technology can be defined as digital entities, ... -
Digitalisaatio muuttaa vapaa-ajan liikuntaa
Ehrlén, Veera (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Digitalisaatio eriyttää, yksilöllistää ja kaupallistaa liikuntakulttuuria, tukee kevyiden yhteisöjen muodostumista ja vauhdittaa liikunnan institutionaalista muutosta. -
Digital skills and application use among Finnish home care workers in the eldercare sector
Rantala, Eero; Taipale, Sakari; Oinas, Tomi; Karhinen, Joonas (Routledge, 2022)This chapter explores the role digital skills, interest in technology, and social support have in home care workers’ use of digital applications at work. The empirical research is based on the 2019 University of Jyväskylä ... -
Puettavien teknologioiden sekä tiedonlouhinnan vaikutukset urheiluun
Koistinen, Juuso (2020)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan sitä, miten puettavat teknologiat ja niistä saatu data vaikuttavat urheiluun. Tutkielman tavoitteena on selvittää millaisia hyöytyjä tällaisen puettavan teknologian sovelluksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.