Liikuntateknologiat ja niiden käyttö
Liikuntateknologiat ovat yleistyneet huomattavasti viimeisten kymmenien vuosien ajan. Kiitos GPS:än yleistymisen, sekä teknologian halventumisen, lähes kuka tahansa voi omistaa älylaitteen, joka toimii samalla liikunnan apuvälineenä. Tässä kirjallisuuskatsauksena toteutetussa tutkielmassa selvitettiin, liikuntateknologioiden muodot, niiden käyttö, sekä käyttäjät. Tutkielmassa myös selvitettiin pelillistämisen ominaisuuksia, sekä tulevaisuuden applikaatioita. Tutkielman tuloksena huomattiin liikuntateknologian olevan hyödyksi monelle, varsinkin pelillistetyssä muodossa. Tulevaisuudessa voidaankin nähdä liikuntateknologioiden yleistyvän ja ottavan seuraavia kehitysaskelia esimerkiksi biofyysisten mittareiden muodossa. Sports technologies have gained popularity significantly over the past decades. Thanks to GPS getting more popular and technology getting cheaper, almost anyone can own a smartphone, which works as a helping tool for sports. In this study we have analyzed the different types of sports technologies, their use and users. The study also analyzed the attributes of gamification and future applications of sports technologies. In the study we have found out that there are many kinds of technology users and that gamification helps in technology use. In the future it is easy to see sports technologies gain even more populari-ty and taking steps towards other stages as in biophysical analyzation.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digital Coaching Motivating Young Elderly People towards Physical Activity
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Frank, Lauri (MDPI AG, 2022)The share of the elderly population is increasing globally, and it is important to help them to maintain their physical activity levels and ability to function to as late an age as possible. This qualitative intervention ... -
Liikunnanopettajaopiskelijoiden koettu valmius käyttää liikuntateknologiaa apuvälineenä opetuksessa
Puupponen, Juho (2022)Liikunnanopettajan tulevaisuuden näkymät ovat isot oppilasryhmät, spesifin palautteen antamisen haasteet, eriyttämisen painottaminen sekä nuorten inaktiivisuuden lisääntyminen. Näihin haasteisiin pyritään etsimään jatkuvasti ... -
Kaikkiallinen teknologia tuli myös liikuntaan
Moilanen, Panu (Systeemityöyhdistys Sytyke, 2019) -
Critical experiences with sport and wellness technology digital coach : differences between young adults and young elderly
Kettunen, Eeva; Kari, Tuomas; Critchley, Will; Frank, Lauri (Taylor & Francis, 2023)Both young adults and young elderly people have been found to be at a high risk of disengagement with physical activity. This makes both groups important targets for health and exercise promotion. Since sport and wellness ... -
Gaming for health across various areas of life
Luimula, Mika; Ailio, Paula; Botha-Ravyse, Chrisna; Katajapuu, Niina; Korpelainen, Raija; Heinonen, Ari; Jämsä, Timo (IEEE, 2019)Lack of physical activity is mostly addressed by implementing programs to promote physical activity but seeing as the major cause for physical inactivity is that of technology. Few studies used the approach to use the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.