dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.author | Murtonen, Niina | |
dc.date.accessioned | 2020-12-28T10:24:25Z | |
dc.date.available | 2020-12-28T10:24:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73455 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaista yhteistyötä koulunkäynninohjaajat työssään tekevät. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten koulunkäynninohjaajat kuvailevat yhteistyön sisältöjä, niiden toimivuutta ja haasteita sekä omaa rooliaan ja vahvuuksiaan yhteistyöhön liittyen sekä miten yhteistyötä voisi kehittää entistä toimivammaksi. Lisäksi yksi tutkimuksen tärkeä tehtävä oli antaa ääni koulunkäynninohjaajien ammattiryhmälle ja nostaa heidän roolinsa yhtenä inkluusioperiaatteen toteuttajana esille.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin pääosin haastattelun avulla. Aineisto koostui kahdeksan koulunkäynninohjaajan haastatteluista. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista analyysia. Koulunkäynninohjaajat tekivät yhteistyötä monenlaisissa eri verkostoissa ja heidän työnkuvansa oli alkanut hahmottua kaikille työyhteisön jäsenille. Eniten yhteistyötä koulunkäynninohjaajat tekivät luokanopettajien ja erityisopettajien kanssa. Muita yhteistyökumppaneita olivat huoltajat ja erilaiset oppilaiden tukitoimien järjestämisessä mukana olevat terapeutit. Yhteistyön suunnitelmallisuus, määrä ja laatu vaihtelivat suuresti eri toimijoiden välillä. Yhteistyön kehittämiseksi toivottiin lisää aikaa syvälliselle keskustelulle ja yhteissuunnittelulle, asioiden ja tehtävien jakamista sekä tiedonkulun parantamista. Koulunkäynninohjaajat toivat esiin myös henkilökohtaiset ominaisuudet ja oman aktiivisuuden yhteistyön toimivuuden ja kehittämisen tärkeinä osatekijöinä. Myös koulutus ja täydennyskoulutus nähtiin tärkeinä kaikille osapuolille myös yhteistyön kehittämisen näkökulmasta. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | moniammatillinen yhteistyö | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallinen opettaminen | |
dc.title | Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012287387 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | koulunkäynninohjaajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |