Yhteistyö koulunkäynninohjaajan työssä perusopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, millaista yhteistyötä koulunkäynninohjaajat työssään tekevät. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, miten koulunkäynninohjaajat kuvailevat yhteistyön sisältöjä, niiden toimivuutta ja haasteita sekä omaa rooliaan ja vahvuuksiaan yhteistyöhön liittyen sekä miten yhteistyötä voisi kehittää entistä toimivammaksi. Lisäksi yksi tutkimuksen tärkeä tehtävä oli antaa ääni koulunkäynninohjaajien ammattiryhmälle ja nostaa heidän roolinsa yhtenä inkluusioperiaatteen toteuttajana esille.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineisto kerättiin pääosin haastattelun avulla. Aineisto koostui kahdeksan koulunkäynninohjaajan haastatteluista. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista analyysia. Koulunkäynninohjaajat tekivät yhteistyötä monenlaisissa eri verkostoissa ja heidän työnkuvansa oli alkanut hahmottua kaikille työyhteisön jäsenille. Eniten yhteistyötä koulunkäynninohjaajat tekivät luokanopettajien ja erityisopettajien kanssa. Muita yhteistyökumppaneita olivat huoltajat ja erilaiset oppilaiden tukitoimien järjestämisessä mukana olevat terapeutit. Yhteistyön suunnitelmallisuus, määrä ja laatu vaihtelivat suuresti eri toimijoiden välillä. Yhteistyön kehittämiseksi toivottiin lisää aikaa syvälliselle keskustelulle ja yhteissuunnittelulle, asioiden ja tehtävien jakamista sekä tiedonkulun parantamista. Koulunkäynninohjaajat toivat esiin myös henkilökohtaiset ominaisuudet ja oman aktiivisuuden yhteistyön toimivuuden ja kehittämisen tärkeinä osatekijöinä. Myös koulutus ja täydennyskoulutus nähtiin tärkeinä kaikille osapuolille myös yhteistyön kehittämisen näkökulmasta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29543]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Matematiikkaa yhdessä : ikäsidonnaisuuden ylittävä opetuskokeilu perusopetuksessa
Koukka, Riikka (2019)Opetuskokeilun idea lähti liikkeelle halusta irrottautua perinteisestä ikäsidonnaisesta koulusysteemistä ja löytää uusia näkökulmia opetukseen eri ikäisten oppilaiden välisestä vuorovaikutuksesta. Tutkimustehtävänä oli ... -
"Kuularata - hauskempi kuin löylykauha" : ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa
Marttinen, Rosemari; Paukkunen, Jussi (2013)Marttinen, R. & Paukkunen, J. 2013. ”Kuularata – Hauskempi kuin löylykauha” Ongelmanratkaisuprojektin soveltuvuus teknologiakasvatukseen perusopetuksessa. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro ... -
Teaching responsibility to enable cooperative learning in PE
Koivisto, Kalle-Veikko (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli suunnitella ja opettaa vastuuntuntoisuutta yhteisoppimisen periaatteiden mukaisesti sekä kuvata opetuksen onnistumista ja kokemuksia kuuden viikon ajalta. Vastuuntuntoisuutta opetettiin ... -
Patterns of action transitions in online collaborative problem solving : A network analysis approach
Li, Shupin; Pöysä-Tarhonen, Johanna; Häkkinen, Päivi (Springer Science and Business Media LLC, 2022)In today’s digital society, computer-supported collaborative learning (CSCL) and collaborative problem solving (CPS) have received increasing attention. CPS studies have often emphasized outcomes such as skill levels of ... -
Higher Education of Digitalized Accounting Benefits from Networked Cooperative Learning and Working Life Collaboration
Viinikainen, Marianne; Pajunen, Kati; Sjögrén, Helena; Mirola, Tuuli; Tynninen, Leena (Horizon Research Publishing, 2022)Cooperative learning is a structured way of small group working. The key elements are positive interdependence, individual accountability, promotive interaction, social skills and group processing. In this study, we create ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.