Verkkokaupankäynnin omaksuminen ja menestyminen : viitekehyksenä teknologian omaksumismallit
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Verkkokaupankäynnin suosion kasvamisen myötä verkkokaupat ovat monipuolistuneet ja ovat jatkuvassa muutoksessa. Yritykset siirtävät palveluitaan ja tuotteitaan verkkoon yhä enenevissä määrin, joten on tärkeää tutkia, miten kuluttajat omaksuvat verkkokauppoja käyttöönsä ja mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat verkkokauppojen menestykseen. Tämän tutkielman tavoitteena on vastata näihin edellä oleviin tutkimuskysymyksiin. Tutkielma suoritetaan systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, ja lähdeaineistona on käytetty vertaisarvioituja artikkeleita tunnetuista julkaisuista.
Verkkokaupankäynnin omaksumista rajataan teknologian omaksumismallien näkökulmaan ja erityisesti yksityisten kuluttajien verkkokaupankäyntiin (B2C). Tutkielmassa käytettyjä malleja ovat perustellun toiminnan teoria, teknologian omaksumismallit TAM ja TAM2, sekä teknologi- an omaksumisen ja käytön yhtenäiset teoriat UTAUT ja UTAUT2. Verkkokaupan omaksuminen on monimutkainen prosessi, joka koostuu useasta eri osa-alueesta. Tässä kirjallisuuskatsauksessa löydettiin useita tekijöitä, jotka vaikuttavat verkkokaupan omaksumiseen ja menestymiseen. Niistä tärkeimmät ovat helppokäyttöisyys, hyödyllisyys, luottamus ja sosiaalinen läsnäolo.
...
E-commerce has become more prominent and diverse than ever due to the progressive use of technology and the increasing competition around it. Businesses are transferring their products and services to online, so it’s relevant to recognize, how consumers adapt to the electronic commerce and which are the key factors that lead businesses to success. The meaning of this bachelor’s thesis is to answer these questions. This study is conducted as a literature review. Peer- to-peer articles from well-known publications were used as source materials. E- commerce field is broad so this study has been limited via technology acceptance models so the approach wouldn’t be too extensive. This thesis only focuses business to consumer (B2C) perspective and leaves the business to business (B2B) out. The models that were used in this thesis were theory of reasoned action, technology acceptance models (TAM and TAM2) and unified the- ories of acceptance and use of technologies (UTAUT and UTAU2).
The most significant results of this literature review that affect adoption and success of e-commerce were ease of use, usefulness, trust and social presence.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuluttajien kriittiset kokemukset osana ruoan verkkokaupan omaksumista
Lahti, Josefiina (2023)Ruoan verkkokauppa on verrattain nuori markkina Suomessa. Viimeisten vuosien aikana uusia palveluita on tullut markkinoille, ja kuluttajat ovat alkaneet ottaa palveluita käyttöön osaksi rutiinejaan. Kuitenkin ruoan ... -
Successful interactive business : integration of strategy and IT
Ahlfors, Ulla (University of Jyväskylä, 2005)Strategy may or may not lead to success and glory. In the case of modest success, strategy may be considered as faulty. It often gets the blame. In addition to strategy, there may be other forces in the game as well, ... -
Teknologian omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden arviointia : case mobiili-tv
Kauppila, Ulla (2008) -
Lähimaksamisen omaksuminen kuluttajanäkökulmasta
Juntunen, Kaisa (2020)Lähimaksaminen on arkipäiväistynyt Suomessa ja maailmalla. Vaikka kyseessä on vielä nuori teknologia, sen käyttäminen on yleistynyt vuosi vuodelta runsaasti. Lähimaksaminen tarjoaa kuluttajille mukautuvuutta, nopeutta ja ... -
Factors affecting acceptance of mobile content services among mature consumers
Niemelä-Nyrhinen, Jenni (University of Jyväskylä, 2009)The aim of this study is to increase our understanding of mature consumers as users of technological services. More specifically, the objective is to find out which factors have an effect on the acceptance of mobile content ...