Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorArjoranta, Jonne
dc.contributor.authorKontturi, Katja
dc.contributor.authorVaris, Essi
dc.contributor.authorVälisalo, Tanja
dc.date.accessioned2020-12-22T08:03:48Z
dc.date.available2020-12-22T08:03:48Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationArjoranta, J., Kontturi, K., Varis, E., & Välisalo, T. (2020). Nörttikulttuurin identiteettikriisi : Gamergate, Comicsgate ja Star Wars poliittisten kiistojen näyttämöinä. <i>Lähikuva</i>, <i>33</i>(3-4), 92-111. <a href="https://doi.org/10.23994/lk.100442" target="_blank">https://doi.org/10.23994/lk.100442</a>
dc.identifier.otherCONVID_47467742
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73376
dc.description.abstractNörttikulttuuri on identiteettikriisissä. Perinteisesti nörttimäisinä pidetyt käytänteet ja kulttuurituotteet ovat siirtyneet lähemmäs valtavirtaa, mikä on häivyttänyt rajaa nörttien ja muiden median ja teknologian käyttäjien välillä. Nörttikulttuurin sisälle tämä on heijastunut kiistaksi siitä, kuka saa osallistua nörttikulttuurin kuluttamiseen, tuottamiseen ja määrittelyyn, ja millä tavoin. Stereotypia nörttikulttuurista valkoisten heteromiesten maskuliinisena kenttänä ei koskaan ole pitänyt täysin paikkansa, mutta 2000-luvulla väitteen totuudellisuus on murentunut entisestään. Tässä artikkelissa tarkastelemme nörttiyden kriisiä kolmen tapaustutkimuksen kautta ja analysoimme, mitä Gamergate-kampanja, Comicsgate-liikehdintä ja The Last Jedi -elokuvasta käyty keskustelu paljastavat nörttikulttuurin sisällä ja ympärillä mylläävistä kiistoista. Analysoimme tapauksia kontekstualisoivan lähiluvun keinoin ja keskitymme erityisesti siihen, mitä ne kertovat sukupuolen ja nörtti-identiteetin välisestä suhteesta. Osoitamme, että nörttikulttuurin valtavirtaistuminen on rikkonut illuusion sen yhtenäisyydestä.fi
dc.description.abstractGeek culture is having an identity crisis. Cultural objects that have traditionally been recognised as ‘geeky’ have shifted closer to the mainstream, which is dissolving the boundary between geeks and other users of contemporary media and technology. Inside geek culture, this is reflected in controversies over who gets to participate in consuming, creating, and defining the subculture, and how. The stereotype of geek culture as the domain of white heterosexual males has never been quite true, but in the 21st century, this false notion has become progressively harder to uphold. In this article, we explore the crisis of geek culture through three case studies and analyse what Gamergate campaigns, Comicsgate controversy, and the discussion around The Last Jedi movie reveal about the conflicts in and around geek culture. We analyse the cases by the means of contextual close reading, focusing especially on what they reveal about the relationship between gender and geek identity. As a result, the article demonstrates how the mainstreaming of geek culture has broken the nostalgic illusion of its unity.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherLähikuva-yhdistys ry
dc.relation.ispartofseriesLähikuva
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernörttikulttuuri
dc.titleNörttikulttuurin identiteettikriisi : Gamergate, Comicsgate ja Star Wars poliittisten kiistojen näyttämöinä
dc.typeresearch article
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012227319
dc.contributor.laitosMonikielisen akateemisen viestinnän keskusfi
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosCentre for Multilingual Academic Communicationen
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.oppiaineNykykulttuurin tutkimusfi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineContemporary Cultureen
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange92-111
dc.relation.issn2343-399X
dc.relation.numberinseries3-4
dc.relation.volume33
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Lähikuva-yhdistys ry
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationarticle
dc.subject.ysoidentiteettipolitiikka
dc.subject.ysopopulaarikulttuuri
dc.subject.ysotasa-arvo
dc.subject.ysosukupuolittuminen
dc.subject.ysosukupuoliroolit
dc.subject.ysotapaustutkimus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysoosakulttuurit
dc.subject.ysostereotypiat
dc.subject.ysofanius
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22927
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2399
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14349
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p928
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10982
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9743
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8552
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12677
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21709
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.23994/lk.100442
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright