Naiset miesten jalkapallon kannattajina : tapaustutkimus Seinäjoen Jalkapallokerhon kannattajaryhmä Klopeista
Liljander, S., Salmikangas, A.-K., & Szerovay, M. (2024). Naiset miesten jalkapallon kannattajina : tapaustutkimus Seinäjoen Jalkapallokerhon kannattajaryhmä Klopeista. Liikunta ja tiede, 61(1), 96-104. https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2024/liikunta-tiede-lehti-1-2024-sivut-96-104-liljander-ym..pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© Liikuntatieteellinen seura 2024
Jalkapallokannattaminen on nähty miehisenä toimintana, mutta 2010-luvun tutkimukset ovat nostaneet esiin naisten roolia ilmiössä. Suomessa aihetta ei kuitenkaan ole vielä tutkittu. Tämän fenomenologis-hermeneuttisen tapaustutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia Seinäjoen Jalkapallokerhon (SJK) kannattajaryhmä Kloppeihin kuuluvilla naisilla on jalkapallokannattamisesta. Tutkimusaineisto muodostuu keväällä ja kesällä 2021 suoritetuista teemahaastatteluista (n = 7) sekä osallistuvasta havainnoinnista SJK:n kotiottelussa keväällä 2022. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla muun muassa Richard Giulianottin katsojaidentiteettityypittelyä hyödyntäen. Tutkimukseen osallistuneiden kokemukset kannattamisesta olivat myönteisiä. Ensinnäkin naiset olivat sosiaalistuneet Kloppeihin joko sosialisaatioagenttien kautta tai oman aloitteellisuuden myötä. Aiempaan tutkimukseen verrattuna poikkeuksellisesti tässä tutkimuksessa perheenjäsenillä ei ollut merkittävää roolia sosiaalistumisessa. Toiseksi naiset identifioituivat Klopeiksi ja/tai kannattajiksi ilman nais-etuliitettä, joka voi luoda kuvan naisten epäautenttisuudesta miehiin verrattuna. Lisäksi sosiaalista Kloppi-identiteettiä rakennettiin erottautumalla muista SJK:n katsojista. Kolmanneksi Klopit oli avoin ja yhdenvertainen yhteisö, jossa äänekästä kannattajakäyttäytymistä ohjasi itsesääntelyllä valvotut kirjoittamattomat säännöt. Tuloksesta voidaan päätellä, että jalkapallokannattaminen voi olla tasa-arvoista ja hyväkäytöksistä ryhmissä, joissa toimintaa ohjaa valvottu normisto. Neljänneksi naiset olivat kohdanneet jalkapallon katsomiseen liittyviä sukupuolistuneita oletuksia lähinnä Kloppien ulkopuolella. Tuloksen perusteella ja aikaisempaan tutkimukseen nähden eriävästi tällaisia oletuksia voidaan kohdata joissakin kannattajaryhmissä vähemmän kuin muualla jalkapallokatsomisen yhteydessä.
...
Supporting football has been perceived as a manly activity yet the studies in 2010’s have highlighted the role of women in the phenomenon. However, the topic has not yet been studied in Finland. The purpose of this phenomenological-hermeneutical case study is to examine what kind of experiences do the women in supporter group Klopit of Veikkausliiga team Seinäjoen Jalkapallokerho (SJK) have on supporting football. The research data consists of theme interviews (n=7) carried out in spring and summer 2021 and of participation observation from SJK’s home match in spring 2022. The data was analysed with theory-guided content analysis utilising inter alia the spectator identity taxonomy of Richard Giulianotti. The experiences of the participants of the study were positive. Firstly, the women had socialized into Klopit either through socialization agents or via their own initiative. Contrary to previous research, this study found that family members did not have a significant role in socialization. Secondly, they identified as Klopit and/or supporters without the prefix of female, which can create a view of women as inauthentic when compared to men. In addition, the social Kloppi-identity was constructed by differentiating from other spectators of SJK. Thirdly, Klopit was an open and equal community in which the loud supporter behavior was guided by self-regulatory unwritten rules. The result indicates that supporting football can be equal and well-mannered in groups that are guided by monitored norms. Fourthly, the women had encountered gendered assumptions related to spectating football mostly outside of Klopit. According to the result and contrary to previous research, these kind of assumptions can be encountered less in some supporter groups in relation to elsewhere when spectating football.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.lts.fi/media/lts_vertaisarvioidut_tutkimusartikkelit/2024/liikunta-tiede-lehti-1-2024-sivut-96-104-liljander-ym..pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/207052257
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Liikuntatieteiden tiedekunta [3130]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sinne on pakko päästä... purkaa niitä tunteita... ja elää sen matsin mukana" : jalkapallon miesten Veikkausliigaseura VPS:n kannattajaksi valikoituminen ja kannattajuuden rooli osana identiteettiä.
Autio, Juho (2018)Suomalainen jalkapallo ja sen kannattajat kärsivät arvostuksen puutteesta, sillä maassa pelin taso ja otteluiden tunnelma ovat monessa mielessä kaukana eurooppalaisesta huipusta. Kaikesta huolimatta Suomeen on vuosien ... -
Naisten kokemuksia miesten seurajalkapallon kannattamisesta : tapaustutkimus Seinäjoen Jalkapallokerhon kannattajaryhmä Klopeista
Liljander, Susanna (2022)Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia veikkausliigajoukkue Seinäjoen Jalkapallokerhon (SJK) kannattajaryhmä Kloppeihin kuuluvilla naisilla on jalkapallokannattamisesta. Suomalaisten naisten kokemuksia ... -
Tapaustutkimus jalkapallon Suomen cupin finaalista Tampereella 2001
Rasila, Samuli; Salasuo, Jukka (2002) -
"Se on just toi yhteisöllisyys mikä on tässä kannattajaporukassa, että jos ei näitä tyyppejä täällä ois" : Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajien kokemuksia kannattajuudesta
Salminen, Jukka-Pekka (2014)Salminen, Jukka-Pekka (2014). ”Se on just toi yhteisöllisyys mikä on tässä kannattajaporu-kassa, että jos ei näitä tyyppejä täällä ois”: Suomen jalkapallomaajoukkueen kannattajien ko-kemuksia kannattajuudesta. Liikuntakasvatuksen ... -
Football match attendance in Finland
Mangeloja, Esa; Szerovay, Mihaly (Jyväskylän yliopisto, 2022)Football fans prefer to see their favourite team win in close matches. Compared to other forms of entertainment, the outcome of sport game is unknown beforehand. Opera audience knows the plot in advance, but in football ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.