Kielitieto kielitaitoon pyrittäessä : vieraiden kielten opettajien käsityksiä kieliopin oppimisesta ja opettamisesta
Julkaistu sarjassa
Jyväskylä Studies in Education, Psychology and Social ResearchTekijät
Päivämäärä
1997The purpose of the study was to investigate the role of grammar in communicative foreign language learning and teaching at secondary level as seen by experienced, expert Finnish foreign language teachers. The research questions dealt with 1) the learning of grammar, 2) the teaching of grammar, and 3) the relationship between grammatical language knowledge and communicative language ability. The subjects were all the foreign language teachers (n=94) at lower and upper secondary levels in the seven Finnish teacher training schools associated with university departments of teacher education. The data collecting instruments consisted of a questionnaire and semi-structured interviews. The questionnaire was used to gather both quantitative and qualitative data. To gain more insight into the matter, six individual teachers were interviewed. Most of the teachers considered foreign language grammar learning to follow the general principles of cognitive learning, rather than to be a special case of learning. Explicit learning was preferred to implicit learning. The teachers considered learning to be most efficient when pupils discovered and constructed the rules of language themselves, guided by the teacher. They also thought that abundant exposure, meaningful practice, time and insight were needed to turn explicit grammatical language knowledge into communicative language ability. The findings indicate that these teachers believe in the importance and usefulness of the explicit teaching of grammar. The teachers' conceptions appear to be consistent with the general cognitive-constructivist view of learning, the cognitive theories of skill learning, and the principles of communicative language teaching. The teachers do not seem to be aware of any linguistic constraints in the cognitive theory, such as the developmental sequences. The implications of the findings for pre-service and in-service teacher education, and for development of language teaching are discussed.
...
ISBN
978-951-39-8501-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
0075-4625Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject expertise among teacher students of English and Swedish : the ideal language teacher and self-efficacy beliefs
Tupala, Maria (2015)Käsitykset kielen oppimisesta ja opettamisesta ovat muuttuneet kielen rakenteita korostavista näkemyksistä yhä enemmän kommunikatiivisiksi (Abrahamsson 2009). Tämän tutkielman lähtökohtana onkin havainnoida näiden muuttuvien ... -
"Luin oppikirjoja ja kirjaimellisesti pänttäsin asioita" : vieraiden kielten opettajaopiskelijat kielen oppimista ja opettamista pohtimassa
Alanen, Riikka; Kajander, Kati; Nyman, Tarja (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)Portfolios have been used for a number of years in language teacher education to support and nurture pre-service teachers’ reflective thinking. Combined with the European Language Portfolio (ELP), portfolio provides a ... -
Say what you mean : a material package for communicative grammar teaching in upper secondary school
Ulfves, Suvi (2020)Kieliopin opetus on ollut polttava puheenaihe koko kieltenopetuksen historian ajan. Näkemyseroja on sen suhteen, miten kielioppia tulisi opettaa ja miten siitä saisi tehtyä mielenkiintoista sekä oppilaille että opettajille, ... -
The use of video in contact and distance foreign language teaching : teachers’ perspectives
Parkatti, Nooa (2021)Teknologia kehittyy yhä nykypäivänäkin erittäin nopeasti, ja teknologian saatavuus ja käytettävyys paranee myös kouluympäristössä niin opetuksen kuin omaehtoisen oppimisenkin kannalta. Tämän vuoksi videoiden käytölle ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.