Lukutaidottomien maahanmuuttajien elämäntilanteen ja -kokemuksen huomioiminen luku- ja kirjoitustaidon oppikirjassa sekä opettajan oppaassa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessani tarkastelin sitä, kuinka lukutaidottoman maahanmuuttajan elämäntilanne ja -kokemus otetaan huomioon Luku Startti oppikirjassa sekä siihen liittyvästä opettajan oppaassa. Tutkin aihetta laadullisen sisällönanalyysin metodein. Aineistosta nousi esille neljä selkeää huomioimisen kategoriaa: merkityksellinen sanasto, merkitykselliset tekstilajit, uusi tieto sekä elämäntilanteeseen, -ympäristöön ja -kokemukseen liittyvien asioiden huomioiminen.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4412]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Puhelinvastaajaäänitteisiin liittyviä kuunteluharjoituksia aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa käytettäväksi : tarvekartoitus, oppimateriaali ja kokeilu
Kärki, Katja (2014)Tutkimusta aikuisten maahanmuuttajien luku- ja kirjoitustaidon koulutuksesta on tehty melko vähän sekä Suomessa että maailmalla. Tämä maisterintutkielma on monimuototutkielma ja sen tavoitteena on kartoittaa, millaista ... -
Osallisena Suomessa : kehittämissuunnitelma maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi
Pöyhönen, Sari; Tarnanen, Mirja; Vehviläinen, Eeva-Maija; Virtanen, Aija; Pihlaja, Lenita (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2010) -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
YKÄ : Uusi menetelmä yläkouluikäisten luku- ja kirjoitustaidon arviointiin
Lerkkanen, Marja-Kristiina; Eklund, Kenneth; Löytynoja, Heidi; Aro, Mikko; Poikkeus, Anna-Maija (Niilo Mäki Instituutti, 2018)Luku- ja kirjoitustaito ovat keskeisiä oppimisen ja kouluttautumisen välineitä. Noin viidennes suomalaisnuorista ei kuitenkaan saavuta peruskoulun aikana riittävää luku- ja kirjoitustaitoa. Tunnistamatta jäävät lukemisen ...