Arvon yhteisluonti jakamistalouden alustoilla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkielma käsittelee arvonluontiprosessia jakamistalouden alustojen kontekstissa. Tutkielma toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena alan tieteellisestä kirjallisuudesta. Kirjallisuuskatsauksen aineiston keruussa hyödynnettiin muun muassa elektronisia kirjastoja, alan aikakausilehtiä sekä konferenssijulkaisuja. Tutkielman tavoitteena oli selvittää vastaus tutkimuskysymykseen: ”Millainen arvonluontiprosessi jakamistalouden alustoilla on?” Lisäksi haluttiin selvittää, miksi juuri kyseinen arvonluontiprosessi sopii jakamistalouden asettamaan ympäristöön sekä millaiset erityispiirteet ovat jakamistalouden alustoille ominaisia. Tutkielman tarkoituksena oli tuottaa arvokasta tietoa jakamistalouden alustojen ja niillä tapahtuvan arvonluontiprosessin välisestä yhteydestä niin tieteellisen yhteisön näkökulmasta kuin jakamistalouteen liiketoimintaansa pohjaavien yritystenkin kannalta. Tutkielmassa perehdyttiin jakamistalouden, jakamistalouden alustojen, digitaalisten alustojen, arvon, arvonluontiprosessin sekä arvon yhteisluonnin ja -tuhoamisen käsitteisiin. Lisäksi tutkielmassa vertailtiin jakamistalouden läheisiä ilmiöitä ja ilmiöiden eroja suhteessa toisiinsa sekä perehdyttiin tarkemmin arvonluontiprosessiin jakamistalouden alustojen kontekstissa. Olemassa olevan kirjallisuuden pohjalta tunnistettiin jakamistalouden alustojen arvonluontiprosessin peruselementit ja elementtien väliset suhteet, joita kuvaamaan tutkielmaan luotiin havainnollistava mallinnus. Tutkielman johtopäätöksenä jakamistalouden alustojen arvonluontiprosessin todettiin noudattavan arvon yhteisluonnin mallia. Kirjallisuuden pohjalta jakamistalouden alustojen erityispiireiksi tunnistettiin niiden perustavanlaatuinen tarkoitus mahdollistaa ja helpottaa vertaisten välistä vuorovaikutusta sekä korvata perinteiset markkinatalouden roolitukset kuluttajia osallistavalla vertaisten välisellä liiketoiminnalla. Arvon yhteisluonnin mallin todettiinkin sopivan jakamistalouden alustojen luomaan ympäristöön erityisen hyvin ilmiöiden samankaltaisen interaktiivisen ja osallistavan luonteen ansiosta.
...
This Bachelor’s Thesis researches value creation in the context sharing economy platforms. The research was carried out as a systematic literature review of scientific literature in the field. Electronic libraries, scientific journals and conference proceedings were utilized in the process of collecting the source material. The objective of the research was to answer to the research question: “What kind of value creation process do sharing economy platforms enable?” In addition, the intention was to uncover why said specific value creation process particularly suits sharing economy platforms, and what special features are characteristic to sharing economy platforms. The purpose of the Thesis was to produce valuable information about the connection between sharing economy platforms and their value creation process for the scientific community as well as for companies operating in the sphere of sharing economy. The concepts of sharing economy, sharing economy platforms, digital platforms, value, value creation process and value co-creation and –destruction were discussed in the Thesis. In addition, some concepts closely related to sharing economy were discussed and the differences between these concepts were identified. Following these topics, the value creation process of sharing economy platforms was examined more closely. Based on existing scientific literature, the basic elements of sharing economy platforms’ value creation process and the relations between these elements were identified. An illustrative modeling of the elements and their relations was created to summarize the findings. As a conclusion, the research found that value is created through the model of value co-creation on sharing economy platforms. Based on the literature, the research also found that sharing economy platforms differentiate from other digital platforms with their unique fundamental purpose to enable and mitigate peer-to-peer interaction and to replace the traditional roles of market economy with an inclusive model that activates the consumer and enables peer-to-peer transactions. Therefore, it was concluded that the similar interactive and inclusive nature distinctive to both phenomena explained why value co-creation is a particularly suitable value creation process to sharing economy platforms.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Value co-creation and co-destruction in Untappd
Ulander, Santeri (2022)Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkitaan miten arvoa yhteisluodaan ja yhteistuhotaan Untappdissa, sosiaalisessa sovelluksessa, joka pyörii oluen arvostelun ympärillä. Tutkielman tavoitteena on selvittää miten yksilöt ja ... -
Arvon yhteisluonti ja tuhoaminen palvelurobotiikassa - Case Pepper
Niskakangas, Teemu (2020)Robotiikka tieteenalana on kehittynyt valtavasti viimeisten vuosikymmenten aikana. Samalla robotit ovat yleistyneet osana ihmisten arkipäiväistä elämää ja niiden odotetaan lisääntyvän entisestään teknologian kehityksen, ... -
Arvon yhteisluonti asiakkaiden kanssa jatkuvassa digitaalisessa palveluinnovaatiossa
Liimatainen, Oona (2022)Palvelulähtöinen ajattelutapa on muuttanut käsitystä asiakkaiden roolista osana innovaatiota ja arvonluontia. Yritysten tulisikin nähdä asiakkaat aktiivisena osana palveluiden innovaatiota ja arvonluontia, jotta asiakkaiden ... -
Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa
Hannuksela, Emma-Stiina (2022)Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten vähittäiskaupan digitaalisissa palveluissa voidaan yhteisluoda vastuullisuusarvoja kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa vähittäiskaupan digitaalisten ... -
Value co-creation and co-destruction in augmented reality mobile games : the connection of user values to Pokémon GO players’ positive and negative gaming experiences
Elo, Jenny (2020)Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan arvon yhteisluonnin ja yhteistuhoamisen ilmiöitä lisätyn todellisuuden mobiilipeleissä. Tutkimuksen tavoitteena on saavuttaa syvällinen ymmärrys Pokémon GO -pelissä esiintyvästä arvon ...