UMO:n kummiorkesteri oppimisympäristönä
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimukseni käsittelee Uuden Musiikin Orkesterin (nykyiseltä nimeltään UMO Helsinki Jazz Orchestra) kummiorkesteri Vuosaari Junior Big Bandia (VJBB) oppimisympäristönä. Kummiorkesteritoiminta on kevyen musiikin saralla Suomessa vielä suhteellisen uutta ja tässä työssä on kuvattu UMO:n ja VJBB:n kummiorkesteritoiminnan varhaisvaihetta.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus. Tutkimuskysymyksinäni olivat "Miten kummikouluprojekti toimii" ja "Millainen oppimisympäristö se on?". Aineistoni on kerätty 2013 ja se koostui UMO:n että VJBB:n trumpettisektioiden jäsenien, kummankin orkesterin kapellimestarin, koululaisten trumpetinsoitonopettajan ja projektin tilaussäveltäjän haastatteluista. Näiden lisäksi olin mukana orkesterin yhteisessä harjoituspäivässä ja sain myös käyttööni video- ja kuvamateriaalia aikaisemmista harjoituksista.
Aineistosta nousi luokittelun jälkeen yhdeksän teemaa. Kokonaisuutena kaikki osallistujat pitivät toimintaa mielekkäänä ja arvostivat mallin antamista lapsille. Kapellimestareista toiminta oli arvokasta. Ammattisoittajat suhtautuivat toimintaan positiivisesti, mutta tilat ja soittajien roolit aiheuttivat pohdintaa. Koululaiset arvostivat toimintaa ja pitivät siitä. Koululaisten soitonopettaja ei ollut juurikaan mukana yhteistyössä, ja tilaussäveltäjä piti toimintaa hyödyllisenä. Kokonaisuutena toiminta koettiin mielekkäänä, mutta sen yksityiskohtia voisi edelleen hioa ja suunnitelmallisuutta lisätä.
Kummiorkesteritoiminta voi omalta osaltaan antaa mahdollisuuden musiikissa tyypilliselle mestari-oppipoika -asetelman jatkumiselle ja laajentaa sitä myös koulujen ulottuville. Taloudelliset resurssit sekä UMO:n että koulujen näkökulmasta saattavat kuitenkin hankaloittaa toimintaa. Tutkimus tuo esiin näkökohtia asioista, joihin kummiorkesteritoiminnan suunnittelussa voisi olla hyvä kiinnittää huomiota ja siten tuloksista voi olla hyötyä vastaavanlaista toimintaa suunnitteleville.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Puhallinorkesteritoiminta alakoulun oppilaita innostamassa
Takanen, Lassi (2019)Käsittelen kandidaatintutkielmassani koulu- ja alkeispuhallinorkesteritoimintaa alakoululaisen oppilaan näkökulmasta. Perehdyn siihen, mitkä asiat vaikuttavat ensiksikin puhallinsoittimen soittoon ja miten oppimat taidot ... -
Alkeispuhallinorkesterimusiikki ja pedagoginen tarkoituksenmukaisuus sen säveltämisessä
Ikonen, Janne (2018)Tutkin alkeispuhallinorkesterille tarkoitetun pedagogisen puhallinorkesterimusiikin säveltämistä. Ensisijaisena tutkimusaineistona käytän niitä vuosina 1997-2017 säveltämiäni puhallinorkesteriteoksia, joissa pedagoginen ... -
Näin sävel soi askelten : soittajan kehittyminen musiikkioppilaitoksen puhallinorkestereissa
Takanen, Lassi (2024)Tutkimuksessani selvitän, mitä ovat ne puhallinsoittajan taidot, jotka täytyy hallita, että hän voi edetä orkesterihierarkiassa eteenpäin tasolta toiselle soittajauran ensimmäisinä vuosina. Perehdyn tähän aiheeseen ... -
Big band -kapellimestari : muusikkokapellimestarin moniammatillinen toimenkuva
Mauranen, Anja (2004) -
Musiikkikasvatus lapsen itsetunnon tukena
Laihia, Anna (2018)Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.