Musiikkikasvatus lapsen itsetunnon tukena
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa koulutyöskentelylle aiheuttaa ja mistä ulkoisista merkeistä opettaja voi havaita oppilaan itsetunnon tarvitsevan lisävahvistusta. Tavoitteenani on kyetä keräämäni tiedon pohjalta tarjoamaan konkreettisia käytännön ohjeita musiikinopettajalle, joka haluaa kiinnittää huomiota oppilaan itsetunnon tasapainoisen kehityksen tukemiseen. Musiikkikasvatuksen ja itsetunnon yhteydestä on kirjoitettu muutamia pro gradu -tutkielmia sekä muita opinnäytetöitä. Itsetuntoon kiinteästi kytkeytyvää minäkäsitystä on tutkittu laajemminkin, ja tutkimustietoa löytyy yhä enemmän, kun mukaan otetaan soittamisen yksilöopetuksen ja musiikkiterapian tarjoamat näkökulmat. Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että musiikinopettaja voi vaikuttaa oppilaan itsetuntoon monin tavoin. Kyse on pitkälti positiivisesta vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä, sekä oppilaan rohkaisemisesta hyväksymään vahvuudet ja heikkoudet sekä itsessään että toisissa oppilaissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5324]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla
Vuori, Matleena (2018)Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ... -
The role of parents' and teachers' child-related competence beliefs in the development of students' self-concept of ability
Pesu, Laura (University of Jyväskylä, 2017)Individuals’ perceptions about their abilities, that is, self-concepts of abilities, are crucial determinants of academic achievement and education-related choices. The aims of this research were to examine the role ... -
Psyyken ja itsetunnon merkitys laulunopetuksessa
Annala, Johanna (2014)Laulaminen on sekä fyysinen että psyykkinen toiminto, jossa ihmisen minä on vahvasti läsnä. Laulaessaan ihminen antaa kuulijalle aina palan itsestään. Laulaessa menneisyys, nykyisyys ja tunteet kietoutuvat toisiinsa ja ... -
Opettajuus ja koulukasvatus muutoksessa : heijastepintana peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten omakuvan ja koulumenestyksen vastaavuus vuosina 2001 ja 2017
Nissilä, Arto M. (2018)Tutkittava ilmiö on ollut oppimisen omistajuus ja siinä oppimisen omakuvan mittarin rakentaminen tukemaan koulumenestystä kognitiivisessa, affektiivisessa ja konatiivisessa tasapainossa. Tutkimukseni olen tieteenfilosofisesti ... -
Different student-strategies for interactional power in the IRF pattern in an EFL classroom
Saikko, Virve (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.