Musiikkikasvatus lapsen itsetunnon tukena

Abstract
Kandidaatintutkielmassani kartoitan, miten musiikinopettaja voi tukea oppilaan itsetunnon kehitystä alakoulussa. Selvitän, mitkä tekijät vaikuttavat lapsen itsetunnon kehitykseen, millaisia ongelmia heikko itsetunto saattaa koulutyöskentelylle aiheuttaa ja mistä ulkoisista merkeistä opettaja voi havaita oppilaan itsetunnon tarvitsevan lisävahvistusta. Tavoitteenani on kyetä keräämäni tiedon pohjalta tarjoamaan konkreettisia käytännön ohjeita musiikinopettajalle, joka haluaa kiinnittää huomiota oppilaan itsetunnon tasapainoisen kehityksen tukemiseen. Musiikkikasvatuksen ja itsetunnon yhteydestä on kirjoitettu muutamia pro gradu -tutkielmia sekä muita opinnäytetöitä. Itsetuntoon kiinteästi kytkeytyvää minäkäsitystä on tutkittu laajemminkin, ja tutkimustietoa löytyy yhä enemmän, kun mukaan otetaan soittamisen yksilöopetuksen ja musiikkiterapian tarjoamat näkökulmat. Tutkimani aineiston pohjalta käy ilmi, että musiikinopettaja voi vaikuttaa oppilaan itsetuntoon monin tavoin. Kyse on pitkälti positiivisesta vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä, sekä oppilaan rohkaisemisesta hyväksymään vahvuudet ja heikkoudet sekä itsessään että toisissa oppilaissa.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201812195211Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share