Työskentelevän isän psyykkisen kuormittuneisuuden ja lapsen temperamentin yhteys heidän yhteiseen aikaansa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Työssäkäyvä isä voi olla psyykkisesti kuormittunut ja hänen aikansa lapsen kanssa saattaa olla rajallista. Lisäksi lapsen temperamentti voi haastaa heidän yhteisen aikansa rakentumista. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella lapsen temperamenttipiirteiden yhteyttä työssäkäyvän isän psyykkiseen hyvinvointiin sekä näiden yhteyttä isän ja lapsen yhteiseen aikaan.
Tutkimusaineistona käytettiin CHILDCARE-hankkeen varhaiskasvatus-kyselyn 2019 nelivuotiaiden lasten työssäkäyvien isien (N = 543) vastauksia. Temperamenttia tarkasteltiin SIDCA-mittarilla viiden temperamenttipiirteen osalta: aktiivisuus, negatiivinen emotionaalisuus, positiivinen emotionaalisuus, sosiaalisuus ja lujatahtoisuus. Isän psyykkistä kuormittuneisuutta mitattiin MH1-5-mittarilla. Taustamuuttujina toimivat asumismuoto, isän työaika, lasten määrä perheessä ja lapsen sukupuoli. Aineistoa analysoitiin Pearsonin korrelaatiokertoimella, eksploratiivisella faktorianalyysillä sekä hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla.
Isän psyykkiseen kuormittuneisuuteen positiivisesti tai negatiivisesti olivat yhteydessä lapsen negatiivinen emotionaalisuus, aktiivisuus, positiivinen emotionaalisuus ja sosiaalisuus. Isän ja lapsen yhteisen ajan viettotapa jakautui kolmeen ulottuvuuteen: läheisyyteen, yhteisiin aktiviteetteihin ja oppimisen ohjaukseen. Läheisyyteen olivat yhteydessä isän psyykkinen kuormittuneisuus, positiivinen emotionaalisuus, asumismuodoista ”ei asu isän luona” sekä yhdysvaikutusmuuttujan kautta sosiaalisuus, lujatahtoisuus ja aktiivisuus. Yhteisiin aktiviteetteihin oli yhteydessä lapsen positiivisuus. Oppimisen ohjaukseen oli yhteydessä lapsen negatiivisen emotionaalisuuden yhdysvaikutus.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen vaikean temperamentin yhteys vanhemmuustyyleihin : vanhemman psyykkisen hyvinvoinnin merkitys yhteyttä muuntavana ja välittävänä tekijänä
Laukkanen, Johanna; Ojansuu, Ulriika (2011)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen vaikean temperamentin, vanhemman psyykkisen hyvinvoinnin ja vanhemmuustyylien välisiä yhteyksiä. Erityisenä kiinnostuksen kohteena oli tutkia vanhemman psyykkisen ... -
Pienen lapsen temperamentin, päivähoitomuodon ja -viihtyvyyden välinen yhteys äidin arvioimana
Alanko, Maria (2018)Vanhemman tekemää päivähoitomuotoratkaisua perustellaan usein vanhemman työllä ja perheen taloudellisella tilanteella. Hoitomuotoratkaisun taustalla voi kuitenkin olla myös vanhemman käsitys siitä, mikä on sopivin ... -
Lapsen varhaisen temperamentin ja sukupuolen yhteys kuusivuotiaan ystävyyssuhteiden ja sosiaalisen kompetenssin muodostumiseen vanhemman ja esikouluopettajan arvioimana
Kannel, Lassi (2021)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen 14 kuukauden ikäisen temperamentin varautuneisuuden yhteyttä esikouluopettajan ja vanhemman arvioimaan esiopetusikäisen lapsen sosiaaliseen kompetenssiin sekä ystävyyssuhteisiin. Aiempien ... -
Ensimmäisen luokan matematiikan taitojen ennustaminen : lapsen varhaisten matematiikan taitojen ja temperamentin sekä kodin matemaattisen ympäristön vaikutus
Katisko, Mesi (2022)Jo ennen varsinaisia kouluvuosia lapset oppivat matemaattisia valmiuksia sekä taitoja, jotka ovat tärkeässä roolissa myöhemmin opetettavien matematiikan taitojen kannalta. Matematiikan taitojen kehitykseen vaikuttavat kodin ...