Noviisiluokanopettajien resilienssi ja voimavarat uran alun kokemuksissa
Luokanopettajan ammatissa aloittamisen on tutkimuksissa todettu vaativan tuoreilta luokanopettajilta erityisen paljon kesto- ja uudistumiskykyä, resilienssiä.
Siirtymä opettajaopiskelijasta täysvastuulliseksi luokanopettajaksi voi yllättää,
hämmentää ja joskus järkyttääkin, jopa siinä määrin, että tuore luokanopettaja
uupuu tai jättää alan. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia
kokemuksia tuoreilla luokanopettajilla on uransa aloitukseen liittyen, ja millaiset
voimavaratekijät niissä näyttäytyvät merkityksellisinä.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 haastattelemalla
kymmentä tuoretta luokanopettajaa. Haastatteluja täydentämään osallistujilta
kerättiin uran alun kokemuksia havainnollistavat piirroskuvat. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää.
Luokanopettajan ammatissa aloittaminen näyttäytyy noviisiopettajien kokemuksissa iskuna vasten kasvoja, josta alkaa hyvinvointiakin koetteleva selviytymisen jakso. Työntekijän resilienssiä rakentavat voimavaratekijät jaettiin teoriaohjaavassa analyysissa yksilöllisiin ja kontekstuaalisiin voimavaratekijöihin
sekä yksilön käyttämiin resilienssistrategioihin. Merkittävimmiksi analyysissa
nousivat yksilön omanarvontunto, elämänkatsomus ja minäpystyvyys, monipuoliset ja tukevat ihmissuhteet työssä ja työn ulkopuolella, sekä kommunikaation ja työn rajaamisen strategiat.
Tutkimuksen tulokset vahvistavat näkemystä siitä, että opettajan työuran
alku on huomattavan kuluttavaa aikaa, jolloin vahva resilienssi on erityisen tärkeää tasapainon ja hyvinvoinnin saavuttamiseksi työssä. Yksilölliset ja kontekstuaaliset voimavarat ovat tällöin ensiarvoisen tärkeitä, eikä vastuu niiden hyödyntämisestä voi jäädä yksin noviisiopettajan harteille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mikä on se salaisuus? : luokanopettajan jaksamisen voimavarat
Laurila, Tuula (2006) -
Työn vaatimusten, voimavarojen ja johtamisrakenteiden yhteys päiväkodin johtajien kokemaan työhyvinvointiin
Nurhonena, Linda; Sahab, Mari; Fonsén, Elina; Paananen, Maiju (Suomen varhaiskasvatus, 2024)The article examines the individual, work environment and organizational factors associated with the work-related well-being of early childhood education (ECE) centre leaders. It approaches work-related well-being from the ... -
Keskisuomalaisen ravintola-alan yrityksen työhyvinvoinnin seurantatutkimus 2014 : työhyvinvoinnin kartoittaminen ja seuranta voimavaralähtöisesti
Palin, Niina (2016)Tutkimuksessa selvitettiin ravintola-, kahvila- ja juhlapalveluja tarjoavan organisaation työhyvinvoinnin tilannetta syksyllä 2014. Tavoitteena oli kartoittaa kohdeorganisaation työhyvinvoinnin nykytilanne, ja tehdä ... -
Taylorismia vai työn imua? : tutkimus call center-työläisen työhyvinvoinnista Laatu-aineiston valossa
Savela, Saila (2011)Call center-työn tutkimus on keskittynyt negatiivisten ja taylorististen ilmiöiden, kuten työn hallinnan puutteen ja työn toistoluonteisuuden kuvauksiin. Aiemmista call center tutkimuksista nousee esiin myös toimialalle ... -
Oppimisen ja hyvinvoinnin tasapaino poliisin ennalta estävässä toiminnassa – näkökulmana työn vaatimukset ja voimavarat
Annala, Janina; Shemeikka, Marika (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella ennalta estävän toiminnan poliisien työssä oppimista ja työhyvinvointia heidän mainitsemiensa työn vaatimusten ja voimavarojen kautta. Työssä oppimisen on arvioitu vaikuttavan ...