University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tapaustutkimus markkinointiautomaation käyttöönotosta keskisuuressa suomalaisessa yrityksessä

Thumbnail
View/Open
787.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vitikainen, Teemu
Date
2020
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Innovaatiot vievät yrityksiä eteenpäin teknologiapainotteisessa yhteiskunnassa. Niiden rooli on todettu merkittäväksi arvon luomisessa ja kilpailukyvyn ylläpitämisessä. Markkinoinnin automaatio on innovaatio, joka mahdollistaa nopean ja muuttuvan markkinointitavan sekä markkinoinnin kehittämisen automaation mitattavuuden ja analyysin keinoin. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin markkinointiautomaation käyttöönottoa suomalaisessa, keskisuuressa yrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, miten automaatiota käytetään yrityksessä ja mitkä tekijät vaikuttavat automaation käyttöönottoon. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui innovaatioiden diffuusioteoriasta ja markkinointiautomaatioon liittyvistä teoreettisista näkökulmista. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusta varten haastateltiin viittä tapausyrityksen työntekijää, jotka osallistuivat markkinointijärjestelmän käyttöönottoon ja kehittämiseen yrityksessä. Puolistrukturoidut haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimuksessa havaittiin, että markkinointiautomaatiota käytettiin organisaatiossa liidien lajitteluun, käyttäjäseurantaan ja asiakasdatan keruuseen, markkinoinnin personointiin ja suljetun kierron raportointiin. Käyttö erosi toisistaan eri liiketoimintayksikköjen välillä, joista toisissa hyödynnettiin automaatiota jo edistyneemmin, kun taas toisissa automaation käyttö oli vasta alkutekijöissä. Tutkimuksen perusteella ulkoisen kumppanin tuki, henkilöstön sitoutuminen, tavoitteellisuus ja motivaatio muutokseen sekä käyttöönoton ketterä lähestymistapa edistivät markkinointiautomaation käyttöönottoa organisaatiossa. Toisaalta puutteellinen ymmärrys markkinointiautomaatiosta, puutteellinen kuva prosesseista, haasteet kokonaisuuksien hallinnassa ja automaation asettamat vaatimukset hidastivat käyttöönottoa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että muutosjohtamisen merkitys käyttöönoton menestymiselle on merkittävän suuri. Muutosjohtamisen lisäksi markkinointiautomaation ymmärryksen lisääminen kaikilla organisaation tasoilla, yksiköisen välisen yhteistyön kehittäminen ja järjestelmän tehokkaan käytön edellyttämien integraatioiden suorittaminen ovat edellytyksiä markkinointiautomaation kehittämiselle tulevaisuudessa. ...
Keywords
markkinointiautomaatio innovaatioiden diffuusio järjestelmien käyttöönotto muutosjohtaminen markkinointi automaatio innovaatiot käyttöönotto
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012117071

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23993]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Automaatioratkaisujen käyttöönottoon kriittisesti vaikuttavat tekijät : tapaustutkimus konesali- ja alustapalvelujen yksikössä 

    Kivi, Mikaela (2019)
    Automaatiolla on pyritty helpottamaan ihmisten työntekoa jo viime vuosisadalta lähtien. Nykypäivänä ihmisen ja tietojärjestelmien vuorovaikutusta on korvattu, ja jopa kokonaan syrjäytetty IT-automaatiolla. IT-automaation ...
  • Digitaalisen taloushallinnon kehitys tilitoimistoissa ja kehitykseen vaikuttaneet tekijät 

    Sormunen, Johanna (2020)
    Tämä Pro gradu -tutkielma keskittyy tarkastelemaan yhtä tämän hetken mer- kittävimmistä taloushallinnon alaa muokkaavista trendeistä, digitalisaatiota. Digitalisaatio on vaikuttanut perustavanlaatuisesti taloushallinnon ...
  • Tunteiden vaikutus tietojärjestelmän käyttöönoton onnistumiseen : tapaustutkimus Sisu-järjestelmän käyttöönotosta 

    Kela, Jenna (2020)
    Uuden tietojärjestelmän käyttöönotto on organisaatiolle riski, sillä suuri osa käyttöönotoista epäonnistuu. Tunteilla on todettu olevan vaikutusta käyttöönoton onnistumiseen, mutta etenkään organisaatiokontekstissa aihetta ...
  • Digitalisaation vaikutukset taloushallintopalveluita tuottaviin yrityksiin 

    Jylhä, Tommi (2019)
    Nopeasti etenevä yhteiskunnan digitalisoituminen vaikuttaa merkittävästi useisiin työtehtäviin ja toimialoihin. Digitalisaation, automatisaation, robotiikan ja tekoälyn arvioivaan vievän jopa puolet työpaikoista seuraavien ...
  • The Effects of Digitalisation on Accounting Service Companies 

    Jylhä, Tommi; Syynimaa, Nestori (SCITEPRESS Science And Technology Publications, 2019)
    Rapidly expanding digitalisation profoundly affects several jobs and businesses in the following years. Some of the jobs are expected to disappear altogether. The expanding digitalisation can be seen as an example of the ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre