Show simple item record

dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu
dc.contributor.authorVauhkonen, Eveliina
dc.date.accessioned2020-12-10T06:49:51Z
dc.date.available2020-12-10T06:49:51Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73085
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. luokalta 6. luokalle. Tutkimus oli kvantitatiivinen pitkittäistutkimus, jonka aineistona käytettiin ProKoulu-tutkimuksen aineistoa. Tutkittavat (n = 1131) olivat 5.–6. -luokkalaisia. Käytösoireisten ja oireettomien välisiä eroja sosiaalisissa suhteissa vertailtiin t-testein, ja käytösoireiden ja sukupuolen yhteyttä sosiaalisiin suhteisiin tutkittiin kaksisuuntaisella varianssianalyysillä. Sosiaalisissa suhteissa tapahtuvaa muutosta sekä käytösoireiden ja vanhempien tuen yhteyttä sosiaalisissa suhteissa tapahtuvaan muutokseen tutkittiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tutkimustuloksista ilmeni, että käytösoireisten sosiaaliset suhteet olivat heikompia kuin oireettomien oppilaiden ja yhteys oli samanlainen tytöillä ja pojilla. Oppilaiden sosiaaliset suhteet heikkenivät 5. luokalta 6. luokalle, mutta käytösoireet eivät olleet yhteydessä muutokseen. Käytösoireilla ja vanhempien tuella oli yhdysvaikutus vertaissuhteiden muutokseen, mutta ei opettaja-oppilas-suhteiden muutokseen. Vähemmän tukea saavilla oppilailla vertaissuhteet paranivat, kun taas enemmän tukea saavilla vertaissuhteet heikkenivät. Tulosten perusteella häiritsevällä käyttäytymisellä ja vanhemmilta koulutyölle saadulla tuella on yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin. Häiritsevästi käyttäytyville oppilaille tulisi antaa käyttäytymisen tuen lisäksi tukea sosiaalisiin suhteisiin, jotta oppilaiden emotionaalinen kouluun kiinnittyminen lisääntyisi ja riski koulupudokkuuteen ja syrjäytymiseen pienenisi.fi
dc.format.extent38
dc.language.isofi
dc.subject.otherhäiritsevä käyttäytyminen
dc.subject.othervanhempien tuki
dc.titleHäiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202012107025
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysovertaissuhteet
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysokäyttäytymishäiriöt


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record