Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa

Abstract
Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata pelkästään sen sisältämillä tuotteilla, vaan on keskitettävä huomio sivustojen käytettävyyteen ja sen muodostamaan käyttäjäkokemukseen, joka yksinkertaisimmillaan mittaa käyttäjän eri tuntemuksia ostotapahtuman kaikissa vaiheissa. Tässä kirjallisuuskatsauksena suoritetussa tutkielmassa pyritäänkin selvittämään, miten käytettävyys ja sen sisältämät ulottuvuudet vaikuttavat yhdessä käyttäjäkokemuksen kanssa verkkokauppojen menestykseen, kuten myös, miten käytettävyys ja käyttäjäkokemus ovat yhteyksissä toisiinsa. Tutkimus on rajattu koskemaan ainoastaan verkkokauppoja, jotka harjoittavat kuluttajamarkkinointia (B2C) ja lähdekirjallisuutena on pyritty käyttämään ainoastaan vertaisarvioituja tai muuten arvostettuja julkaisuja. Tutkimuksesta kävi ilmi, että käytettävyys sekä käyttäjäkokemus ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa ja toimivat perustana verkkokaupan menestystä mittaavina tekijöinä. Tutkimuksessa nostettiin esiin myös paljon suunnitelmallisia seikkoja, jotka vaikuttavat suoranaisesti käyttäjäkokemuksen syntyyn.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012097000Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share