dc.contributor.advisor | Naukkarinen, Aimo | |
dc.contributor.advisor | Alanen, Riikka | |
dc.contributor.author | Kantonen, Kati | |
dc.date.accessioned | 2020-12-09T10:56:02Z | |
dc.date.available | 2020-12-09T10:56:02Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/73058 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tehtävänä oli kuvata kuinka luokanopettajaksi opiskelevat ovat kasvaneet opettajiksi Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisen luokanopettajakoulutuksen aikana. Tutkimuksessani tavoite oli luoda kuvaus siitä, kuinka luokanopettajaopiskelijoiden opettajuus kehittyi ensimmäisestä opintovuodesta viimeiseen sekä millaiset kokemukset heidän koulutuksestaan olivat heille merkityksellisiä. Tavoite oli kuvailla Jyväskylän yliopiston ilmiölähtöisessä luokanopettajakoulutuksessa vuosina 2015-2020 opiskelleiden, tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden kokemuksia tältä ajanjaksolta.
Tutkimus toteutettiin narratiivisin menetelmin. Tutkimuksessa tarkasteltiin opiskelijoiden kokemuksia ja kehitystä kuuden luokanopettajaksi opiskelevan kertomuksen kautta. Näin tutkimuksessa saatiin syväluotaava ja yksityiskohtainen kuva opiskelijoiden kokemuksista ja ajatuksista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, kuinka viiden vuoden aikana opinnot tarjosivat kokemuksia laidasta laitaan. Osa kokemuksista sai opiskelijat pohtimaan omaa ammatin valintaa, kun taas osa kokemuksista rohkaisi, kannusti ja motivoi opiskelijoita. Ilmiölähtöinen opettajankoulutus ohjasi opiskelijoita tarkastelemaan kriittisesti ja jopa kyseenalaistamaan oppimiaan asioita koko koulutuksen ajan. Opiskelijoiden opettajuuden kehittymiselle tärkeää oli omien reflektiotaitojen kehittyminen koulutuksen aikana.
Tämä tutkimus lisäsi tietoa opiskelijoiden kokemuksista opettajaksi kasvamisesta, opettajuuden kehittymisestä sekä ilmiölähtöisestä opettajankoulutuksesta Jyväskylän yliopistossa. | fi |
dc.format.extent | 67 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | ilmiölähtöisyys | |
dc.subject.other | Jyväskylän yliopisto | |
dc.title | Okei, mä pystyn tähän : luokanopettajaksi opiskelevien kokemuksia opettajaksi kasvamisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202012096999 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |