Experiencing ethical retail ideology in the servicescape
Pecoraro, M., Uusitalo, O., & Valtonen, A. (2021). Experiencing ethical retail ideology in the servicescape. Journal of Marketing Management, 37(5-6), 520-547. https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1851287
Julkaistu sarjassa
Journal of Marketing ManagementPäivämäärä
2021Oppiaine
Kestävä liiketoiminta ja talous (painoala)Sustainable BusinessMarkkinointiBasic or discovery scholarshipSustainable Business and Economy (focus area)Sustainable BusinessMarketingBasic or discovery scholarshipTekijänoikeudet
© 2020 the Authors
2020:12 | 2021:117 | 2022:71 | 2023:104 | 2024:75 | 2025:3
Studies of the ideological underpinnings of retail stores have improved our understanding of consumers’ retail experiences in brand and national ideology contexts. In retailing, ideology is manifested in retail spatial settings through tangible and intangible cues in servicescapes. This study expands our knowledge on ethical retail ideology by exploring how servicescapes convey cues that shape consumption experiences and foster ethical consumption. Data from an ethnographic study highlight how consumption experiences in physical retail spaces embedding a particular ethical ideology can be thematised as aesthetics, nostalgia and care. We show that the material and discursive aspects in servicescapes conveying an ethical ideology influence embodied consumption experiences. This study thus contributes to the understanding of retail ideologies and the connections between sustainable consumption and the servicescape.
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
0267-257XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47298734
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kauppakorkeakoulu [1395]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Harnessing Digital Services for Co-creating Sustainability Value in the Retail Servicescape
Lumivalo, Juuli; Clements, Kati; Hannuksela, Emma-Stiina (University of Hawai'i at Manoa, 2022)While the importance of sustainable consumption is well acknowledged and consumers increasingly demand sustainable alternatives, the consumption of environmentally strenuous products continues to grow. Technological solutions ... -
Eettinen kuluttaminen kulutuskulttuurissa
Pecoraro, Maria (University of Jyväskylä, 2016)The aim of this dissertation is to contribute to our knowledge and understanding of the various meanings of ethical consumption constructed in consumer culture, especially from consumers’ viewpoint. This doctoral thesis ... -
The role of social capital in digitalised retail servicescape
Nyrhinen, Jussi; Skippari, Mika; Wilska, Terhi-Anna (Routledge, 2022)This chapter examines how digitalisation has altered the way consumers experience the social interaction and service environment while shopping in retail stores. In this, we draw on the concept of servicescape, which ... -
Promoting the Planetary Health Diet in Grocery Retail : Comparison of Retail Chains in Finland
Rislakki, Milla (2024)Nykyisen ruokasysteemin ympäristövaikutukset ovat suuret ja, jotta systeemistä saataisiin kestävä, on ruokatottumuksiin tehtävä muutoksia. Planetaarinen ruokavalio tarjoaa mallin kyseisten muutosten tekemiseksi. Asema ... -
Changes in the consumption habits and their sustainability during and after the COVID-19 pandemic
Kaijalainen, Hanna (2021)Vuonna 2020 alkanut maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on merkittävästi vaikuttanut ihmisten jokapäiväiseen elämään sen alkamisesta lähtien. Tämän globaalin terveyskriisin myötä ihmiset ovat muuttaneet kulutustottumuksiaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.