Promoting the Planetary Health Diet in Grocery Retail : Comparison of Retail Chains in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Nykyisen ruokasysteemin ympäristövaikutukset ovat suuret ja, jotta systeemistä saataisiin kestävä, on ruokatottumuksiin tehtävä muutoksia. Planetaarinen ruokavalio tarjoaa mallin kyseisten muutosten tekemiseksi. Asema tuottajien ja kuluttajien välissä mahdollistaa päivittäistavarakaupoille ruoankulutukseen vaikuttamisen sekä kuluttajien ohjaamisen kohti vastuullisia ja terveellisiä ruokavalintoja.
Tämä pro gradu tutkii kuinka päivittäistavaraketjut edistävät planetaarisen ruokavalion mukaista syömistä Suomessa ja kuinka ketjujen toimet vertautuvat keskenään. Tutkielman luonne on laadullinen ja tutkimusdata koostuu S-ryhmän, K-ryhmän ja Lidl Suomen vuoden 2022 vastuullisuusraporteista. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu aiemmasta tutkimuksesta vastuullisesta ruoasta, planetaarisesta ruokavaliosta, kulutuskäyttäytymisestä sekä keinoista, joilla päivittäistavarakauppa voi edistää vastuullisen ruoan kulutusta.
Tulosten perusteella päivittäistavaraketjut edistivät vastuullista ruokaa pääasiassa kasvipohjaisten tuotteiden valikoiman ja ruokahävikin ehkäisyn avulla. Lisäksi S ryhmä ja K ryhmä tarjosivat tietoa ja opastusta vastuullisesta ruoasta esimerkiksi nettisisällöillä ja myymälämateriaaleilla. Vaikka hinnoittelu saattaa olla vaikuttavin keino vastuullisen ruoan edistämiseksi, vain S ryhmä raportoi alentavansa tiettyjen vastuullisten tuotteiden hintoja. Sekä S ryhmä että K ryhmä raportoivat enemmän toimia vastuullisen ruoan puolesta kuin Lidl, mutta kaikki kolme ketjua raportoivat myös keskenään samankaltaisia toimia.
Tulokset vihjaavat, että päivittäistavaraketjut toimivat planetaarisen ruokavalion edistämiseksi, mutta keinot eivät ole erityisen edistyksellisiä. Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellyistä päivittäistavarakaupan vaikutuskeinoista ruokavalintoihin vain murto-osa mainittiin ketjujen vastuullisuusraporteissa. Kun tuloksia vertaa aiempaan tutkimukseen, on selvää, että päivittäistavaraketjut voisivat hyödyntää useita uusia keinoja vastuullisen ruoan kulutuksen lisäämiseksi.
...
Food production affects the environment greatly and changes in diets are needed to make the food system more sustainable. The planetary health diet proposes a solution for making the changes. As meeting points between suppliers and consumers, grocery retailers have great possibilities to influence food consumption and guide consumers into more sustainable and healthy food choices.
This Master’s Thesis aims to investigate what actions grocery retailers are taking to promote the planetary health diet to Finnish consumers and how the actions between the retailers compare. The thesis has a qualitative approach, and the data consists of S Group, K Group and Lidl Finland’s sustainability reports of 2022. The theoretical background is formed based on previous research on sustainable food, the planetary health diet, consumer behavior and grocery retailers promoting sustainable food.
The findings indicate that the most similar actions for promoting sustainable food shared by all three retailers were providing a good selection of plant-based foods and preventing food waste. In addition, for K Group and S Group the focus was also on informing and educating consumers about sustainable eating via online contents and in-store materials, for instance. Yet while pricing might be the single most effective way of boosting the sales of sustainable food, only S Group reported lowering the price of certain sustainable items while other more advanced pricing methods were not utilized at all by any retailer. Overall, both S Group and K Group reported promoting sustainable eating more than Lidl did, but similar actions were shared by all three retailers too.
The results suggest that all three retailers are acting towards promoting the planetary health diet, but the means do not include anything too progressed. The theory section presents many possibilities for influencing food choices which were not present in the retailers’ reports. When relating the results to previous theory, it is clear that the retailers could utilize plenty more methods for promoting sustainable eating.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29554]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Good for nature - good for you"? : values and sustainable food consumption - promoting sustainably produced food products to Finnish consumers
Ulvila, Kukka-Maaria (University of Jyväskylä, 2018)Food consumption and food choices are a vital part of humans’ lifestyles. In addition, it is widely acknowledged that food is one of the key consumption contexts for environmental and social impacts around the world. ... -
Differences in consumer perspectives how sustainable food consumption is perceived and signalled in the prevailing consumer culture : among Generation Y
Happonen, Ville (2016)This thesis investigates Generation Y sustainable food consumers in the prevailing consumer culture and their differences in signalling and perceiving sustainability. The reasons why they engaged to a sustainable diet and ... -
Framing sustainable lifestyles : organic consumption in a women's magazine
Sarja, Sessa Milla (2017)Forms of sustainable lifestyles and more responsible ways to consume have become more popular in recent years. This is reflected also in that mainstream media discusses about sustainability. Similarly, there is a growing ... -
Harnessing Digital Services for Co-creating Sustainability Value in the Retail Servicescape
Lumivalo, Juuli; Clements, Kati; Hannuksela, Emma-Stiina (University of Hawai'i at Manoa, 2022)While the importance of sustainable consumption is well acknowledged and consumers increasingly demand sustainable alternatives, the consumption of environmentally strenuous products continues to grow. Technological solutions ... -
Changes in the consumption habits and their sustainability during and after the COVID-19 pandemic
Kaijalainen, Hanna (2021)Vuonna 2020 alkanut maailmanlaajuinen koronaviruspandemia on merkittävästi vaikuttanut ihmisten jokapäiväiseen elämään sen alkamisesta lähtien. Tämän globaalin terveyskriisin myötä ihmiset ovat muuttaneet kulutustottumuksiaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.