Pelillistä kielitietoisuutta nuorten arkeen : Häng med i svängarna!
Kajander, K., Mäntylä, K., Ahlgren, A.-K., Keskinen, T., & Tiainen, L. (2020). Pelillistä kielitietoisuutta nuorten arkeen : Häng med i svängarna!. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11(7). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/pelillista-kielitietoisuutta-nuorten-arkeen-hang-med-i-svangarna
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskuntaDate
2020Copyright
© Kieliverkosto ja kirjoittaja, 2020
Häng med i svängarna – på svenska! (2018–2020) on Svenska Kulturfondenin
rahoittama Hallå!-hanke, jonka tavoitteena on lisätä yläkoululaisten tietoisuutta
ruotsin kielestä. Erityisesti haluamme innostaa oppilaita havaitsemaan ruotsin
käytön mahdollisuudet omassa arkielämässään ja siten ylläpitää kiinnostusta myös
oppilaiden siirtyessä toiselle asteelle ja myöhemmin työelämään. Hankkeessa
kehitetään interaktiivista mobiilipeliä, josta kerromme tässä artikkelissa. Artikkelin
lopussa kerromme, miten ilmaisen pelin voi ladata itselleen. Hankkeen
verkkosivuilla on myös videoita, joita voi hyödyntää oppilaiden motivoinnissa.
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkostoISSN Search the Publication Forum
1799-0181Keywords
Original source
https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-joulukuu-2020/pelillista-kielitietoisuutta-nuorten-arkeen-hang-med-i-svangarnaPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/47251991
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielenoppija tarvitsee tuekseen kielitietoisuutta ja yhteisiä tekoja
Intke-Hernandez, Minna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2021)Kielenoppimista on totuttu pitämään lähtökohtaisesti yksilön tehtävänä. Todellisuudessa siihen kuitenkin tarvitaan kielitietoisia yhteisöjä, joissa jokainen ihminen kohdataan niine kielellisine ja kulttuurisine resursseineen, ... -
Digitale Lernspiele im finnischen DaF-Unterricht : Stellenwert der Bingel-Spielwelt aus der Sicht des Schülers
Järvinen, Eveliina (2020)Digitalisaation myötä digitaalisia oppimispelejä on kehitetty niin koulussa kuin vapaa-ajallakin tapahtuvan oppimisen tueksi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun saksan kielen oppijat ... -
Musik och lärarsamarbete som resurs i svenskundervisningen : möjligheter och utmaningar vid ett musikgymnasium
Mäkinen, Susanna (2014)Tämän tutkielman tarkoitus on tarkastella, minkälaisia mahdollisuuksia ja haasteita sisältävät musiikin käyttö ruotsinopetuksessa, ruotsin- ja musiikinopetuksen integrointi sekä ruotsin- ja musiikinopettajien yhteistyö. ... -
Kielitietoisuutta luokkaan : kielitietoisuus hyödyttää ja syventää kielen oppimista
Ruohotie-Lyhty, Maria (Suomen kieltenopettajien liitto ry, 2021)Kielitietoisuus on termi, joka tulee kieltenopettajalle vastaan monessa yhteydessä. Vaikka se ei ole uusi asia vaan kieltenopetuksen arkipäivää, terminä se tarjoaa kuitenkin hyvän tarkastelukulman opetuksen käytänteisiin ... -
Äiru hoi! : äidinkielenomaisen ruotsin opetus suomenkielisissä peruskouluissa
Henricson, Sofie; Heittola, Sanna; Björklund, Siv; Lehti-Eklund, Hanna; Forsberg, Marina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Toista kotimaista kieltä voi opiskella eri oppimäärien mukaan, ja tässä artikkelissa pohdimme erityisesti äidinkielenomaisen ruotsin nykyasemaa ja mahdollista tulevaisuutta suomenkielisissä peruskouluissa. Äidinkielenomainen ...