Yhteisvanhemmuus ja vanhempien stressi perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla yhteisvanhemmuus toimii perheissä, joissa lapsella on autismin kirjon häiriö. Lisäksi tutkittiin vanhempien kokemaa stressiä näissä perheissä sekä tarkasteltiin vanhemmuuden stressin ja yhteisvanhemmuuden yhteyttä. Tutkimuksessa vertailtiin vanhempia, joiden lapsella on autismin kirjon häiriö (ns. tutkimusryhmä) ja vanhempia, joiden lapsella ei ole autismin kirjon häiriötä (ns. verrokkiryhmä).
Tutkimus toteutettiin verkkokyselyllä. Tutkimukseen osallistujia oli yhteensä 103, joista 31 kuului tutkimusryhmään ja 73 verrokkiryhmään. Tutkimus oli määrällinen ja aineistoa analysoitiin SPSS 24 -ohjelmistolla. Analyysimenetelminä käytettiin Mann Whitney U-testiä ja Spearmanin korrelaatiokerrointa.
Tutkimusryhmään kuuluvat vanhemmat kokivat enemmän stressiä vanhemmuudesta kuin verrokkiryhmän vanhemmat. Ryhmät eivät eronneet toisistaan yhteisvanhemmuuden suhteen, mutta tutkimusryhmässä koettiin vähättelyä toisen vanhemman taholta enemmän kuin verrokkiryhmässä. Vanhemmuuden stressi oli negatiivisesti yhteydessä yhteisvanhemmuuteen molemmilla ryhmillä. Vanhemmat kokivat siis sitä enemmän stressiä vanhemmuudestaan, mitä heikompi yhteisvanhemmuuden laatu oli. Yhteisvanhemmuuden ja vanhemmuuden stressin väliset korrelaatiot olivat korkeampia tutkimusryhmällä kuin verrokkiryhmällä.
Tutkimustulokset korostavat yhteisvanhemmuuden laadun tärkeyttä vanhemmuuden stressin määrän vähentämisessä. Yhteisvanhemmuuden tukeminen erityisesti niissä perheissä, joissa lapsella on haasteita, on tärkeää.
Perheelle tarjottavan tuen ei tulisi keskittyä ainoastaan suoraan lapsen, vaan myös vanhemmuuden ja erityisesti yhteisvanhemmuuden tukemiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikkiterapian vaikutukset autismin kirjon lasten hyvinvointiin kuntoutuksessa
Laitinen, Tuulimari (2023)Tutkimus käsittelee musiikkiterapian keinoja autismin kirjon lasten kuntoutuksessa länsimaissa. Tarkoituksena oli selvittää, millä eri tavoin musiikkiterapiaa käytetään autismin kirjon lasten kanssa ja minkälaisia vaikutuksia ... -
”On jätetty perheenä yksin” : nepsy-lasten vanhempien kokemuksia palvelujärjestelmän väliinputoamisesta
Sinisalo, Vilma (2022)Tässä maisterintutkielmassani tarkastelen neuropsykiatrisista häiriöistä kärsivien lasten vanhempien kokemuksia palvelujärjestelmän väliinputoamisesta. Neuropsykiatrisesti oireilevien lasten ja heidän perheidensä asema ... -
Erityinen tuki perusopetuksen oppilaille, joilla tuen tarpeen taustalla on vakavia psyykkisiä ongelmia, kehitysvamma- tai autismin kirjon diagnoosi : VETURI-hankkeen kartoitus
Kokko, Tiina; Pesonen, Harri; Polet, J.; Kontu, Elina; Ojala, Terhi; Pirttimaa, Raija (2013)Tämä raportti on kirjoitettu VETURI-hankkeessa. Kyseessä on nelivuotinen tutkimus- ja kehittämis-hanke, joka kohdistuu perusopetuksen erityiseen tukeen. Tarkastelun kohteena on moniammatillista erityistä tukea oppimiseensa ... -
Mutsis on autisti : autismin kirjolle internetin keskustelupalstoilla rakennetut merkitykset
Moisio, Jaana; Virta, Leena (2016)Mielenkiinto autismin kirjoa kohtaan on lisääntynyt viime vuosina kansainvälisessä mediassa. Tutkittaessa ihmisten yleisiä käsityksiä autismin kirjosta on huomattu, että autismi ja Aspergerin oireyhtymä tunnetaan ja tiedetään ... -
Vanhempien näkökulma perheiden kanssa tehtävästä sosiaalityöstä heidän autististen lasten kanssa
Vitikainen, Annastina (2024)Tämä kandidaatintutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena on selvittää, millaisia tarpeita autististen lasten vanhemmilla on ja millä tavoin sosiaalityö pyrkii vastamaan näihin tarpeisiin. Teoreettisena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.