Show simple item record

dc.contributor.authorPalomäki, Reetta
dc.date.accessioned2020-11-27T06:54:08Z
dc.date.available2020-11-27T06:54:08Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72842
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen hoitoaika on yhteydessä lapsen sosiaaliseen pääomaan. Tutkimus toteutettiin keskisuomalaisen vuoropäiväkodin esiopetusryhmässä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millainen sosiaalinen asema esiopetusryhmän jäsenillä oli vertaisryhmässään sekä sitä, miten vertaisryhmä tunnisti ja tunnusti toistensa sosiaalisen pääoman. Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui 18 havainnointipäivästä sekä 12 esiopetusikäisen lapsen haastattelusta. Sosiometriset kartat olivat haastatteluissa keskeisessä roolissa. Aineistosta poimittiin kolme esimerkkilasta kuvaamaan kolmenlaista hoitomuotoa; tyypillisen hoitoajan omaava lapsi, vain esiopetukseen osallistuva lapsi sekä epätyypillisen hoitoajan omaava lapsi. Tutkimuksen tulosten perusteella tyypillisen hoitoajan omaava lapsi omasi ryhmässään vahvan sosiaalisen aseman. Hänellä oli laaja ja tiivis sosiaalinen verkosto, vaikutusvaltaa ja näin ollen myös sosiaalista pääomaa. Vain esiopetukseen osallistuvan lapsen sosiaalinen asema oli sitä vastoin epävarma. Hänen sosiaalinen verkostonsa oli varsin suppea, eikä hän omannut ryhmässä juurikaan vaikutusvaltaa. Epätyypillisen hoitoajan omaavan lapsen sosiaalinen asema oli puolestaan esiopetusryhmässä ristiriitainen. Hänen sosiaalinen verkostonsa oli laaja, mutta ulottui paljon myös esiopetusryhmän ulkopuolelle. Esiopetusryhmän muut jäsenet eivät tunnistaneet hänen sosiaalista pääomaansa.fi
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleLapsen sosiaalinen pääoma ja hoitoaika vuoropäiväkodissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011276808
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysososiaalinen pääoma
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysovuorohoito
dc.subject.ysososiaaliset suhteet
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record