Lapsen sosiaalinen pääoma ja hoitoaika vuoropäiväkodissa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten lapsen hoitoaika on yhteydessä lapsen sosiaaliseen pääomaan. Tutkimus toteutettiin keskisuomalaisen vuoropäiväkodin esiopetusryhmässä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millainen sosiaalinen asema esiopetusryhmän jäsenillä oli vertaisryhmässään sekä sitä, miten vertaisryhmä tunnisti ja tunnusti toistensa sosiaalisen pääoman.
Tutkimus toteutettiin laadullisena, etnografisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto koostui 18 havainnointipäivästä sekä 12 esiopetusikäisen lapsen haastattelusta. Sosiometriset kartat olivat haastatteluissa keskeisessä roolissa. Aineistosta poimittiin kolme esimerkkilasta kuvaamaan kolmenlaista hoitomuotoa; tyypillisen hoitoajan omaava lapsi, vain esiopetukseen osallistuva lapsi sekä epätyypillisen hoitoajan omaava lapsi.
Tutkimuksen tulosten perusteella tyypillisen hoitoajan omaava lapsi omasi ryhmässään vahvan sosiaalisen aseman. Hänellä oli laaja ja tiivis sosiaalinen verkosto, vaikutusvaltaa ja näin ollen myös sosiaalista pääomaa. Vain esiopetukseen osallistuvan lapsen sosiaalinen asema oli sitä vastoin epävarma. Hänen sosiaalinen verkostonsa oli varsin suppea, eikä hän omannut ryhmässä juurikaan vaikutusvaltaa. Epätyypillisen hoitoajan omaavan lapsen sosiaalinen asema oli puolestaan esiopetusryhmässä ristiriitainen. Hänen sosiaalinen verkostonsa oli laaja, mutta ulottui paljon myös esiopetusryhmän ulkopuolelle. Esiopetusryhmän muut jäsenet eivät tunnistaneet hänen sosiaalista pääomaansa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29441]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten kesken : lapset toimijoina päiväkodissa
Lehtinen, Anja-Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2000) -
At the fringes of transitions : socio-spatial constitution of transitions within early childhood education and care institutions in Finland
Harju, Kaisa; Paananen, Maiju; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Routledge, 2023)This study focuses on transitions that emerge between the child’s first transition from home to early childhood education and care (ECEC) and the transition to pre-primary education in Finnish centre-based ECEC. Group-based ... -
Videorikasteiset haastattelut ikkunana lasten vertaissuhteisiin varhaiskasvatuksessa
Hanhikoski, Essi; Laakso, Mari; Koivula, Merja; Sevon, Eija (Tutkittua varhaiskasvatuksesta, 2023)Lapsille varhaiskasvatus on tärkeä vertaissuhteiden konteksti, jossa vertaissuhteita ja niihin liittyviä sääntöjä ja normeja luodaan, säännöistä neuvotellaan ja niitä myös rikotaan. Lasten näkökulmasta ryhmän jäsenyys sekä ... -
Siirtymäresurssit varhaiskasvatuksen siirtymätilan suhteissa ja muutoksissa
Can, Jasemin; Kiili, Johanna; Vuorisalo, Mari; Rutanen, Niina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2023)Artikkeli tarkastelee yhden lapsen siirtymäresursseja varhaiskasvatuspolun erilaisissa siirtymissä. Etnografinen, pitkittäisasetelmaan perustuva tutkimusaineisto muodostuu yhden lapsen varhaiskasvatuspolun ensimmäisistä ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018)