dc.contributor.advisor | Pääjoki, Tarja | |
dc.contributor.author | Nisonen, Ida Elina | |
dc.date.accessioned | 2020-11-18T06:15:50Z | |
dc.date.available | 2020-11-18T06:15:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72655 | |
dc.description.abstract | Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. Tutkielma sijoittuu valtakunnallisen taidekasvatuksen hanketoiminnan ytimeen aivan ruohonjuuritason taidekasvatustyöhön. Kahden vuoden mittainen tutkimusmatka eri taidekasvatuksen hankkeissa keskittyy tarkastelemaan Taideharrastus ihan lähellä -hankkeen sisällä kehittämääni Koko Koulun Taidekasvattaja -pilottia, sekä Utelias luokka -hanketta. Aineistopohjaisen tutkielmani metodologisena maastona toimii lapsuudentutkimus ja lapsuuden maantiede. Tutkielmassani on sovellettu ihmismaantieteen tilateorioista aikatila -termi, jonka avulla lapsilähtöinen tutkielmani analysoi lapsen kehollisen toiminnan resursseja ja henkisiä voimavaroja suhteessa taidekasvatuksen hankkeissa tarjottuun toimintaan. Tutkielman avainaineistona toimivat Koko Koulun Taidekasvattaja -pilotissa lasten kanssa toteutetut ryhmähaastattelut, sekä Utelias luokka -hankkeesta tallentunut seikkaperäinen ja yksityiskohtainen työpäiväkirja. Prosessinomaisesti etenevässä sisällönanalyysissä edetään kohti päätelmiä kolmen teeman kautta, jotka on jaettu kolmeen lukuun. Luvussa yksi Lapsen taiteellinen toimijuus keskitytään tunnistamaan lapsen taiteellisen toimijuuden erilaisia muotoja ja löytämään mahdollisimman oikeaa kerrontaa, joka sekä arvostaisi että tukisi lasten omaehtoista taiteellista toimijuutta ja ilmaisua. Luvussa kaksi Taidekasvatuksen aikatila keskitytään tarkastelemaan millaiseen narratiiviin lapset itse sijoittivat toteutuneet taideprojektit peruskoulun aikatilassa. Luvussa kolme Lapsen taiteellisen toimijuuden haasteet analysoidaan, mitkä lapsen taiteellisen toimijuuden rakenteelliset, henkiset ja fyysiset haasteet olivat peruskoulun aikatilassa, jossa taidekasvatus tapahtui. Monipuolinen pohdinta johdattaa meitä erilaisten löydösten äärelle, joista merkittävimpiä ovat lapsen poliittinen ja kriittinen taiteellinen toimijuus, sekä taidekasvatuksen suopea aikatila, joka mahdollistaa ja edistää hyvän ja esteettisen kokemukset. | fi |
dc.format.extent | 80 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | lapsuudentutkimus | |
dc.subject.other | aikatila | |
dc.subject.other | lapsen taiteellinen toimijuus | |
dc.subject.other | lapsi poliittisena ja kriittisenä taiteilijana | |
dc.subject.other | kriittinen taide | |
dc.subject.other | poliittinen taiteilija | |
dc.subject.other | lapsen aikatila | |
dc.subject.other | Utelias luokka | |
dc.subject.other | Taideharrastus ihan lähellä | |
dc.subject.other | Koko Koulun Taidekasvattaja | |
dc.subject.other | lapsuuden maantiede | |
dc.subject.other | lapsi taiteilijana | |
dc.title | Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202011186674 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | lapsilähtöisyys | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | toimijuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | taide | |
dc.subject.yso | koulut | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | esteettinen kasvatus | |
dc.subject.yso | taidelähtöiset menetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |