Show simple item record

dc.contributor.advisorPääjoki, Tarja
dc.contributor.authorNisonen, Ida Elina
dc.date.accessioned2020-11-18T06:15:50Z
dc.date.available2020-11-18T06:15:50Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72655
dc.description.abstractTässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. Tutkielma sijoittuu valtakunnallisen taidekasvatuksen hanketoiminnan ytimeen aivan ruohonjuuritason taidekasvatustyöhön. Kahden vuoden mittainen tutkimusmatka eri taidekasvatuksen hankkeissa keskittyy tarkastelemaan Taideharrastus ihan lähellä -hankkeen sisällä kehittämääni Koko Koulun Taidekasvattaja -pilottia, sekä Utelias luokka -hanketta. Aineistopohjaisen tutkielmani metodologisena maastona toimii lapsuudentutkimus ja lapsuuden maantiede. Tutkielmassani on sovellettu ihmismaantieteen tilateorioista aikatila -termi, jonka avulla lapsilähtöinen tutkielmani analysoi lapsen kehollisen toiminnan resursseja ja henkisiä voimavaroja suhteessa taidekasvatuksen hankkeissa tarjottuun toimintaan. Tutkielman avainaineistona toimivat Koko Koulun Taidekasvattaja -pilotissa lasten kanssa toteutetut ryhmähaastattelut, sekä Utelias luokka -hankkeesta tallentunut seikkaperäinen ja yksityiskohtainen työpäiväkirja. Prosessinomaisesti etenevässä sisällönanalyysissä edetään kohti päätelmiä kolmen teeman kautta, jotka on jaettu kolmeen lukuun. Luvussa yksi Lapsen taiteellinen toimijuus keskitytään tunnistamaan lapsen taiteellisen toimijuuden erilaisia muotoja ja löytämään mahdollisimman oikeaa kerrontaa, joka sekä arvostaisi että tukisi lasten omaehtoista taiteellista toimijuutta ja ilmaisua. Luvussa kaksi Taidekasvatuksen aikatila keskitytään tarkastelemaan millaiseen narratiiviin lapset itse sijoittivat toteutuneet taideprojektit peruskoulun aikatilassa. Luvussa kolme Lapsen taiteellisen toimijuuden haasteet analysoidaan, mitkä lapsen taiteellisen toimijuuden rakenteelliset, henkiset ja fyysiset haasteet olivat peruskoulun aikatilassa, jossa taidekasvatus tapahtui. Monipuolinen pohdinta johdattaa meitä erilaisten löydösten äärelle, joista merkittävimpiä ovat lapsen poliittinen ja kriittinen taiteellinen toimijuus, sekä taidekasvatuksen suopea aikatila, joka mahdollistaa ja edistää hyvän ja esteettisen kokemukset.fi
dc.format.extent80
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherlapsuudentutkimus
dc.subject.otheraikatila
dc.subject.otherlapsen taiteellinen toimijuus
dc.subject.otherlapsi poliittisena ja kriittisenä taiteilijana
dc.subject.otherkriittinen taide
dc.subject.otherpoliittinen taiteilija
dc.subject.otherlapsen aikatila
dc.subject.otherUtelias luokka
dc.subject.otherTaideharrastus ihan lähellä
dc.subject.otherKoko Koulun Taidekasvattaja
dc.subject.otherlapsuuden maantiede
dc.subject.otherlapsi taiteilijana
dc.titleYksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011186674
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaidekasvatusfi
dc.contributor.oppiaineArt Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi311
dc.subject.ysolapsilähtöisyys
dc.subject.ysotaidekasvatus
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysotaide
dc.subject.ysokoulut
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysoesteettinen kasvatus
dc.subject.ysotaidelähtöiset menetelmät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record