Lapset puheeksi -menetelmän käyttökokemuksia varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tematiikka liittyy lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä. Teemaa lähestytään selvittämällä päiväkotien kasvattajien kokemuksia Lapset puheeksi -menetelmän käytöstä varhaiskasvatuksen yhteistyökeskusteluissa vanhempien kanssa. Lapset puheeksi -menetelmä tarkastelee lapsen sosiaalis-emotionaalista kehitystä resilienssin eli lapsen pärjäävyyden näkökulmasta arjen toiminnoissa lapsen eri kehitysympäristöissä kotona, varhaiskasvatuksessa ja vapaa-ajan ympäristöissä.
Tutkielman tavoitteena oli saada varhaiskasvattajien kokemustietoa Lapset puheeksi -menetelmästä lapsen sosiaalis-emotionaalisen kehityksen tukemisessa ja kasvatusvuorovaikutuksen vahvistamisessa sekä sen sopivuudesta vanhempien ja kasvattajien yhteistyön käytäntöihin. Tutkimuksen aineiston keruu toteutettiin Keski-Pohjanmaalla sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi kahdeksan varhaiskasvattajaa, he olivat käyneet Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksen sekä olivat työssään käyttäneet Lapset puheeksi -menetelmää. Tutkimus on kvalitatiivinen ja aineisto on käsitelty laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan voidaan todeta, että Lapset puheeksi -menetelmä lisää kasvattajan tietoa ja ymmärrystä lapsesta sekä perheestä. Ymmärryksen lisääntymisen myönteisinä seurauksina havainnointi, yksilön huomiointi, kasvatusvuorovaikutus sekä lapsen sosiaalis-emotionaalisten taitojen ohjaaminen muuttuivat sensitiivisemmäksi. Kasvattajien ja vanhempien yhteistyö tiivistyi muuttuen avoimeksi ja vuorovaikutteiseksi kasvatuskumpanuudeksi.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28121]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä lasten tunteiden säätelytaitojen kehittymisestä : käytäntöön integroitu koulutus ammatillisen kehittymisen tukena
Koivuniemi, Marika; Kinnunen, Susanna; Mänty, Kristiina; Järvenoja, Hanna; Näykki, Piia (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Lapset tarvitsevat aikuisen tukea oppiakseen säätelemään tunteitaan. Jotta varhaiskasvatuksen ammattilainen voi tarjota lapsille monipuolista ja sensitiivistä tunteiden säätelyn tukea osana pedagogista toimintaa, häneltä ... -
”Mun aivot ei tahdo ees rokata kun ne tahtoo olla hiljaa” : lasten käsityksiä mindfulnessista ja sen käytöstä sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa
Ala-Lahti, Sonja (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä lapsille muodostuu mindfulnessista ja miten he ajattelevat, että sitä voisi hyödyntää sosioemotionaalisen kehityksen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin ... -
Isän varhaiskasvatuspolitiikka-asenteet ja arviot lapsen viihtymisestä varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyöstä henkilökunnan kanssa
Ekoluoma, Henna (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää noin yksivuotiaiden lasten isien asenteita varhaiskasvatuspolitiikkaa kohtaan sekä miten isät arvioivat lapsensa viihtymisen varhaiskasvatuksessa sekä yhteistyön varhaiskasvatuksen ... -
Lapsen oikeus tukeen varhaiskasvatuksessa toteutuu vaihtelevasti
Heiskanen, Noora; Viitala, Riitta (Jyväskylän yliopisto, 2021)Lapsella on oikeus saada tarvitsemansa tuki varhaiskasvatuksessa. Tuki voi koostua pedagogisista ja resursseihin liittyvistä rakenteellisista ratkaisuista sekä sisältää yhteistyötä eri alojen asiantuntijoiden kanssa. ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ...