Media osana lasten leikkejä vanhempien näkökulmasta tarkasteltuna
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä proseminaarityössä olen tutkinut median näkymistä lasten leikeissä vanhempien näkökulmasta. Tarkoituksena on ollut saada selville, mitä asioita lapset tuovat tänä päivänä leikeissään esille ja kuinka media ja erilaiset laitteet ja pelit ovat saattaneet vaikuttaa lasten leikkeihin. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt kysymyksiä teemahaastattelun muodossa, jotka ovat kohdistuneet vanhemmille. Tänä päivänä lasten leikeissä näkyy muuttunut maailma. Mediasta on tullut suuri osa ihmisten elämää ja jo pienetkin lapsen käyttävät kaikenlaisia älylaitteita. Media vääristää nykyään paljon lastenkin ajatusmaailmaa. Mutta media voi luoda myös uusia ulottuvuuksia leikkiin ja oppimiseen. Se mitä televisiossa ja internetissä nähdään, näkyy myös tänä päivänä lasten leikeissä ja puheissa. (Karimäki, 2008, 41)
Aihe on mielestäni hyvin ajankohtainen, sillä myös varhaiskasvatussuunnitelmassa käsitellään mediaa ja muutenkin median käyttö on hyvin paljon yleistynyt sitten viimevuosien. Omaa lapsuutta ajatellen, lelut olivat tavallisia nukkeja ja nukkekoti oli isoisän tekemä. Lastenohjelmia katsottiin televisiosta, mutta mitään tietokoneita ja muita laitteita ei ollut varhaislapsuudessa. Ja vaatteet ostettiin sen mukaan mitä tarvitaan. Aika muuttuu, lapsuus muuttuu.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ... -
Play in Finnish kindergartens : an exploratory study on the pedagogical practices and opinions of teachers and nurses
Ravaglia, Martina (2021)Play is a key aspect of pedagogical practice in Finnish kindergartens, and ECEC practitioners are advised to appropriately guide or take part in playful activities, supporting children’s learning and natural curiosity. ... -
Esiopetusikäisten lasten sukupuoliroolit varhaiskasvatuksessa
Saari, Saila (2020)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin sukupuolirooleja esiopetusikäisten lasten lapsiryhmässä sekä lasten että kasvattajien toiminnassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten sukupuoliroolit ilmenevät, millaisia odotuksia ... -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ... -
Katseenkäyttöä ja protokeskustelua : pienten lasten keskinäinen kommunikointi ja kasvattajan rooli päiväkodin leikkihetkillä
Salonen, Emilia (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten 0–3-vuotiaat lapset kommunikoivat vertaisten kanssa päiväkodin leikkihetkillä ja miten kasvattaja tukee tai estää pienten lasten keskinäistä kommunikointia. Tutkimuksen ...