Improving students’ critical reading and multiliteracy skills : a material package
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Uudet lukion opetussuunnitelman perusteet julkaistiin syksyllä 2019. Uudessa
opetussuunnitelmassa painotetaan monilukutaitoa ja kriittistä lukutaitoa oppiaineesta riippumatta ja rohkaistaan oppiainerajat ylittävään opetukseen. Tämän vuoksi on aiheellista kehittää oppimateriaaleja, joissa painotetaan näitä taitoja ja mahdollistetaan integraatio oppiaineiden välillä.
Tämän materiaalipaketin tavoitteena on luoda kokonaisuuksia, joissa yhdistyy kriittinen lukutaito ja monilukutaito multimodaalisten aineistojen avulla. Tutkimuskysymys, joka ohjasi materiaalin tekoa, on seuraava: Millaisella oppimateriaalilla voidaan paremmin opettaa opiskelijoille monilukutaitoa sekä kriittistä lukutaitoa?
Materiaali sisältää ehdotuksia integraatiosta oppiaineiden välillä ja sitä on helppo muokata eri teemoihin sopivaksi esimerkkiaineistoja varioimalla. Materiaali on tarkoitettu käytettäväksi opetussuunnitelman A-englannin moduuleissa 4 ja 5.
Materiaalin teoreettinen viitekehys pohjaa New London Groupin (1996) teoriaan
monilukutaidosta ja siihen liittyvästä monilukutaidon pedagogiikasta. Suomalaisessa
koulukontekstissa tutkimusta aiheesta ovat tehneet esimerkiksi Sulkunen (2011) ja Leino (2014).
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29148]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Saloniemi, Suvi (2023)Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Human impact on ecosystems : a CLIL-based material package for integrating upper secondary EFL and biology
Ylituomaala, Annika (2023)Kielen ja sisällön integrointi (eng. Content and Language Integrated Learning, CLIL) on etenkin eurooppalaisessa kontekstissa laajalti tunnettu ja käytetty kaksikielisen opetuksen tapa, joka nimensä mukaisesti yhdistää ... -
”Hei, ymmärrän tän jenkin tekemän videon!” : a study on Finnish EFL teachers’ views on using authentic materials when teaching listening comprehension
Jokinen, Salla (2022)Kuunteleminen on kielitaidon olennaisin osa-alue, ja esimerkiksi ensimmäinen taito, jonka lapsi kehittää oppiessaan ensikieltään (esim. Thanajaro 2000). Kuuntelemisen taitoon perustuu myös suuri osa mitä tahansa ...