Learning to read and spell in Oshikwanyama language : precursors, dynamics and teacher knowledge of early literacy instruction
In the present thesis, children’s reading and spelling skills development was examined from the beginning of Grade 1 to the end of Grade 2 in Oshikwanyama language in Namibia. Teachers’ knowledge of early literacy instruction in Oshikwanyama language was also examined. In Part I, the two-year longitudinal study followed 150 children from Grade 1 to 2, and their early reading and spelling skills were assessed at three time points. In Part II, 153 Junior Primary school teachers completed a questionnaire concerning their knowledge of early literacy instruction. The results showed, first, that, phonemic awareness, letter knowledge and rapid automatised naming (RAN) at the beginning of Grade 1 predicted reading and spelling skills at the end of the first grade, with letter knowledge effect being indirect through phonemic awareness and RAN. Second, decoding and spelling skills development showed a strong, reciprocal relationship. Results further revealed that decoding skill developed faster than spelling skill, as children’s decoding skills could be already determined at the end of Grade 1, while spelling skills development was unpredictable. In Part II, the teachers’ data revealed a knowledge gap in phonological knowledge at phoneme and morphological levels, but they had quite good knowledge at syllable level in Oshikwanyama language. Regarding literacy concepts as well as teaching methods and strategies in Oshikwanyama language, teachers’ knowledge level was generally low. The thesis found significant differences among pre-service, in-service and experienced teachers, with regard to training, qualifications and knowledge of Oshikwanyama language literacy instruction. The study further found relationships between training, qualifications, teaching experience and different knowledge aspects of teachers. These results indicate that recent teacher training on teaching literacy in Oshikwanyama language is showing some positive outcomes as far as early literacy instruction is concerned. Overall, the study offers implications for literacy instruction to teach reading and spelling hand in hand as well as the need for explicit instruction of phonological awareness for both learners and teachers. The study further suggests a strong need for capacity building of experienced and in-service teachers regarding Oshikwanyama language literacy instruction in Namibia.
...
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin namibialaisten lasten oshikwanyama kielen luku- ja kirjoitustaidon kehitystä ensimmäisen kouluvuoden alusta toisen kouluvuoden loppuun. Lisäksi tutkittiin opettajien tietoja varhaisesta lukutaidon opetuksesta oshikwanyaman kielellä. Tutkimuksen osassa I seurattiin 150 lapsen kehitystä kahden vuoden ajan, ensimmäiseltä toiselle luokalle. Lasten lukemisen ja kirjoittamisen taitoja arvioitiin kolmena ajankohtana. Tutkimuksen osassa II kaikkiaan 153:n Junior primary- vaiheen (esiopetus ja luokat 1-3) opettajan tietoja varhaisesta lukutaidon opetuksesta selvitettiin kyselylomakkeen avulla. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että ensimmäisen kouluvuoden alun äännetietoisuus, kirjaintuntemus ja nimeämisnopeus (RAN) ennustivat lukemisen ja oikeinkirjoituksen taitoja ensimmäisen kouluvuoden lopulla. Kirjaintuntemuksen yhteys taitoihin oli epäsuora ja välittyi äännetietoisuuden ja RANin kautta. Toiseksi, lukemisen ja oikeinkirjoituksen taidot olivat kehityksellisesti vahvasti yhteydessä toisiinsa. Tulokset osoittivat myös, että lukutaito kehittyi nopeammin kuin oikeinkirjoitustaito. Tutkimuksen osassa II, tulokset osoittivat opettajien tiedoissa puutteita erityisesti äännetietoisuuden ja merkitysyksiköiden eli morfeemien hallinnassa. Oshikwanyaman kielen tavuja koskevan tiedon taso oli puolestaan suhteellisen hyvä. Lukutaitoon liittyvien käsitteiden hallinta sekä opetusmenetelmiä ja –periaatteita koskeva tieto oli yleisesti heikolla tasolla. Tutkimuksessa havaittiin merkitseviä eroja opettajaopiskelijoiden, työssä olevien opettajien ja kokeneiden opettajien välillä koulutuksessa, ammatillisissa kelpoisuuksissa ja oshikwanyaman kielellä lukemaan opettamista koskevissa tiedoissa. Tulokset osoittivat myös yhteyksiä koulutuksen, ammatillisten kelpoisuuksien, opetuskokemuksen ja opetuksellisen tiedon hallinnan välillä. Tulokset viittaavat siihen, että viimeaikaisella opettajankoulutuksen kehityksellä on myönteisiä vaikutuksia varhaiseen lukutaidon opetukseen oshikwanyaman kielellä. Kaiken kaikkiaan tulokset viittaavat siihen, että luku- ja kirjoitustaitoa voi olla perusteltua opettaa samanaikaisesti, ja että äännetietoisuuden hallintaa on syytä opettaa oppijoiden lisäksi opettajille. Tutkimus osoittaa vahvasti tarvetta kehittää myös kokeneiden ja ammatissa toimivien opettajien valmiuksia oshikwanyaman kieliseen lukutaidon opetukseen Namibiassa.
...




ISBN
978-951-39-8385-7Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Effects of the Portuguese GraphoGame on Reading, Spelling, and Phonological Awareness in Second Graders Struggling to Read
Carvalhais, Lénia; Limpo, Teresa; Richardson, Ulla; Castro, São Luís (Universiteit Antwerpen, 2020)The interest in computer-assisted interventions to promote literacy has increased over the years. In this study, we developed the Portuguese version of the GraphoGame Fluent and tested its effects on reading, spelling, and ... -
Early prediction of reading : phonological awareness and related language and cognitive skills in children with a familial risk for dyslexia
Puolakanaho, Anne (University of Jyväskylä, 2007)PsL Anne Puolakanaho selvitti väitöstutkimuksessaan, miten leikki-ikäisten 3 - 5-vuotiaiden lasten kielelliset ja kognitiiviset taidot ovat yhteydessä lukemisen virheettömyyteen ja sujuvuuteen kouluiässä. Puolakanaho tutki ... -
Reading and Spelling Development Across Languages Varying in Orthographic Consistency : Do Their Paths Cross?
Georgiou, George K.; Torppa, Minna; Landerl, Karin; Desrochers, Alain; Manolitsis, George; Jong, Peter F. de; Parrila, Rauno (Society for Research in Child Development; Wiley, 2020)We examined the cross‐lagged relations between reading and spelling in five alphabetic orthographies varying in consistency (English, French, Dutch, German, and Greek). Nine hundred and forty‐one children were followed ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014) -
From abugida to alphabet in Konso, Ethiopia : The interplay between script and phonological awareness
Ahlberg, Aija Katriina; Eklund, Kenneth; Otieno, Suzanne C.S.A.; Nieminen, Lea (John Benjamins Publishing Co., 2019)This study examines the interplay between phonological awareness and orthography in Konso, a Cushitic language in Southwest Ethiopia. Thirty-two adults reading the Konso abugida but with minimal exposure to alphabetic ...