Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorKortesoja, Heidi
dc.date.accessioned2020-11-03T07:10:49Z
dc.date.available2020-11-03T07:10:49Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72452
dc.description.abstractTässä tutkielmassa analysoin amerikkalaisen ravintolaketju Wendy’sin roasting-trendiä, sekä roasting-diskurssia yleensä keskusteluanalyysin ja metaviestianalyysin avulla. Wendy’s-ravintolaketjun roasting-trendi oli sosiaalisen median trendi, joka alkoi vuoden 2017 alussa. Wendy’sin Twitter-tili osallistui heille twiitanneen käyttäjän kanssa keskusteluun, jonka lopuksi Wendy’s pilkkasi käyttäjän tietämättömyyttä ja virheellistä ajattelua. Kyseinen twiitti keräsi paljon huomiota, ja johti Wendy’sin roasting-trendin syntymiseen, jonka aikana Wendy’sin Twitter-tili avoimesti pilkkasi heille twiittejä lähettäneitä käyttäjiä ja jopa muita bränditilejä. Trendin suosion ansiosta ravintolaketjun maine sosiaalisessa mediassa mullistui täysin, ja trendiä ylistettiin niin Twitterin käyttäjien kuin online-uutisalustojen kirjoittajienkin toimesta. Tutkielman tavoitteena on tutkia roasting-diskurssia pääasiassa Wendy’sin roasting-trendin näkökulmasta. Tutkin trendin aikana tehtyjä keskusteluja käyttäen viitteenä Meredithin (2019) tutkielmassa esitettyjä kanssakäymisen keskeisiä ydinominaisuuksia. Analysoin myös metaviestien käyttöä trendin keskusteluissa ja eritoten trendin huumorissa. Analyysistä muodostamieni johtopäätösten avulla pystyin erottelemaan roasting-keskustelut kahteen eri ryhmään sekä muodostamaan mallin, jonka avulla pystyn kuvailemaan, miten roasting-keskustelut muodostuvat. Myös metaviestien käyttö ilmeni tärkeänä osana trendiä, erityisesti trendin humoristisissa puolissa, kun metaviestejä käytettiin hyväksi sarkasmin muodossa. Analyysin jälkeisessä pohdintaosiossa tutkin myös sitä, kuinka tutkielmassa esitetyt taustatutkimukset voivat laajentaa analyysin tuloksia. Pohdinnan avulla sain selville, että roasting-keskustelujen väliset erot voivat johtua autenttisuuden tunteen saavuttelusta. Myös roasting-viestien tyyppejä on lukuisia, ja roasting-viestien määritelmä on huomattavasti muuttunut roasting-diskurssin perinteisestä määritelmästä. Pystyin myös laajentamaan roasting-keskustelujen mallia; malliin ei kuulu vain keskustelujen rakenteen kuvailu, vaan myös myös se, miten uusia käyttäjiä voidaan innostaa osallistumaan roasting-trendiin. Metaviestien rooli ei myöskään rajoitu pelkästään trendin huumoriin, mutta on myös tärkeä osa roasting-diskurssin tulkintaa.fi
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.otherWendy's
dc.subject.otherbrand identity
dc.subject.otheronline discourse analysis
dc.subject.otheronline interaction
dc.title“Way too cool to ever be frozen” : analyzing the online interactions of the Wendy’s roasting trend
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202011036490
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoroustaus
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysobrändäys
dc.subject.ysoviestintä
dc.subject.ysoverkkoviestintä
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysokeskustelunanalyysi
dc.subject.ysoroasting (entertainment)
dc.subject.ysosocial media
dc.subject.ysobrands
dc.subject.ysoTwitter
dc.subject.ysobranding
dc.subject.ysocommunication
dc.subject.ysonetwork communication
dc.subject.ysoInternet
dc.subject.ysonew media
dc.subject.ysoconversation analysis
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record