University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience

Thumbnail
View/Open
463.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peurala, Laura
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Tällainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen tarjoaa monia mahdollisuuksia, muttei ole täysin ongelmatonta: peliyhteisöissä huomiota ovat saaneet esimerkiksi pelien yhteydessä tapahtuva aggressiivinen kielenkäyttö ja sanallinen väkivalta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista aggressiivista kielenkäyttöä ja sanallista väkivaltaa ilmenee verkossa pelattavien moninpelien yhteydessä, miten pelaajat sen kokevat, sekä millainen vaikutus tällä on ihmisten pelitottumuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli verkossa julkaistu anonyymi kysely, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyvastaukset analysointiin tilastollisin ja osittain sisällönanalyysin menetelmin. Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat aggressiivisen kielenkäytön olevan yleistä ja suurin osa koki sen haitallisena. Moni myös kuitenkin suhtautui asiaan välinpitämättömästi. Yleisin sanallisen väkivallan muoto, joka kyselyvastauksista kävi ilmi, oli erilaiset loukkaavat nimitykset. Eniten sanallista väkivaltaa esiintyi tilanteissa, joissa joku pelaajista suoriutui muita huonommin, tai häviämistilanteissa. Useimmat vastaajista kertoivat reagoivansa aggressiiviseen väkivaltaan; moni raportoi käyttävänsä erilaisia pelinsisäisiä keinoja hiljentää tai estää aggressiivinen pelaaja, mutta pahimmillaan sanallinen väkivalta saattoi johtaa peliharrastuksesta tai tietyistä peleistä vetäytymiseen. Tutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, että aggressiivinen kielenkäyttö peliyhteisöissä on ongelma. Jotta tähän ongelmaan voidaan puuttua, tarvitaan lisää sekä syvempää että laajempaa tutkimusta sen ymmärtämiseksi. ...
Keywords
computer-mediated communication gaming verbal abuse sosiaalinen vuorovaikutus moninpelit verkkopelit videopelit social interaction multiplayer games online games video games
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202010276396

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Why Do Players Misuse Emotes in Hearthstone? : Negotiating the Use of Communicative Affordances in an Online Multiplayer Game 

    Arjoranta, Jonne; Siitonen, Marko (IT Universitetet i Koebenhavn, 2018)
    This paper examines player-to-player interaction in Hearthstone: Heroes of Warcraft (Blizzard Entertainment, 2004). The game designers have attempted to limit what they see as negative interaction by forcibly limiting ...
  • Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen 

    Järvinen, Timo (2020)
    Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ...
  • Interaction rituals in parenthood discussion forum RaisingKids.co.uk : entering rituals, rants and prayer requests 

    Oksanen, Mari (2006)
  • Social interaction in online multiplayer communities 

    Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)
    Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ...
  • Constructing i dentities in an Online Community of a Video Game 

    Shi, Qianlu (2020)
    Video game production is more than a successful entertainment industry. With games as vessels, many stories have been told and experienced differently. Like many other forms of human-computer interaction, games are partly ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre