Verbal abuse in online multiplayer gaming : a survey of its prevalence and effects on the playing experience
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelit ovat nykyään yleinen harrastus ja nykyteknologia mahdollistaa pelaamisen ja kommunikaation ihmisten kanssa reaaliajassa ympäri maailman. Usein pelejä pelataan monen hengen ryhmissä, ns.moninpeleinä, joka edellyttää sosiaalista kanssakäymistä. Tällainen verkossa tapahtuva sosiaalinen kanssakäyminen tarjoaa monia mahdollisuuksia, muttei ole täysin ongelmatonta: peliyhteisöissä huomiota ovat saaneet esimerkiksi pelien yhteydessä tapahtuva aggressiivinen kielenkäyttö ja sanallinen väkivalta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista aggressiivista kielenkäyttöä ja sanallista väkivaltaa ilmenee verkossa pelattavien moninpelien yhteydessä, miten pelaajat sen kokevat, sekä millainen vaikutus tällä on ihmisten pelitottumuksiin. Tutkimuksen tiedonkeruumenetelmänä oli verkossa julkaistu anonyymi kysely, joka koostui sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Kyselyvastaukset analysointiin tilastollisin ja osittain sisällönanalyysin menetelmin.
Tuloksista kävi ilmi, että vastaajat kokivat aggressiivisen kielenkäytön olevan yleistä ja suurin osa koki sen haitallisena. Moni myös kuitenkin suhtautui asiaan välinpitämättömästi. Yleisin sanallisen väkivallan muoto, joka kyselyvastauksista kävi ilmi, oli erilaiset loukkaavat nimitykset. Eniten sanallista väkivaltaa esiintyi tilanteissa, joissa joku pelaajista suoriutui muita huonommin, tai häviämistilanteissa. Useimmat vastaajista kertoivat reagoivansa aggressiiviseen väkivaltaan; moni raportoi käyttävänsä erilaisia pelinsisäisiä keinoja hiljentää tai estää aggressiivinen pelaaja, mutta pahimmillaan sanallinen väkivalta saattoi johtaa peliharrastuksesta tai tietyistä peleistä vetäytymiseen.
Tutkimuksen tulokset viittaisivat siihen, että aggressiivinen kielenkäyttö peliyhteisöissä on ongelma. Jotta tähän ongelmaan voidaan puuttua, tarvitaan lisää sekä syvempää että laajempaa tutkimusta sen ymmärtämiseksi.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4424]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Why Do Players Misuse Emotes in Hearthstone? : Negotiating the Use of Communicative Affordances in an Online Multiplayer Game
Arjoranta, Jonne; Siitonen, Marko (IT Universitetet i Koebenhavn, 2018)This paper examines player-to-player interaction in Hearthstone: Heroes of Warcraft (Blizzard Entertainment, 2004). The game designers have attempted to limit what they see as negative interaction by forcibly limiting ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Social interaction in online multiplayer communities
Siitonen, Marko (University of Jyväskylä, 2007)Verkkopelit synnyttävät pysyviä vuorovaikutussuhteita Monen pelaajan verkkopelit tyypillisesti joko rohkaisevat pelaajien välistä vuorovaikutusta tai suorastaan vaativat sitä. Pelissä etenemisen vaatimuksena saattaa olla ... -
Constructing i dentities in an Online Community of a Video Game
Shi, Qianlu (2020)Video game production is more than a successful entertainment industry. With games as vessels, many stories have been told and experienced differently. Like many other forms of human-computer interaction, games are partly ...