Suomalaisten yritysten menestystekijät
Tekijät
Päivämäärä
2020Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkielmassa tutkitaan menestyneiden suomalaisten yritysten menestystekijöitä. Aineisto perustuu Alma Talent Oy:n toimittaman Kauppalehden uutisartikkeleihin viimeisen kymmenen vuoden ajalta (2009 – 2018) sekä sen tietopalvelun toimittamaan tietoon. Nykyään käytännöillä, erityisesti johtamiskäytännöillä, nähdään olevan merkittävä rooli yritysten menestymisen suhteen.
Tutkielmassa yrityksen menestystekijöitä tutkitaankin johtamiskäytäntöihin rinnastaen, koska ne perustuvat yrittäjien ja johtajien sanomiin tietoihin. Vastaavanlaista tai vastaavalla aineistolla toteutettua tutkimusta ei ole tiedettävästi aikaisemmin tehty ainakaan Suomessa. Yritysten menestystekijöiden kartoittaminen on kuitenkin tärkeää erityisesti kotimaista kilpailukykyä kehittäessä.
Tutkielmasta ilmenee, että toiset menestystekijät ovat yleisempiä kuin toiset, ja
eri tekijöillä on eritasoinen vaikutus menestymiseen. Hyvin samansuuntaisia tuloksia on esitetty aikaisemmin myös johtamiskäytännöistä. Yleisimmät tekijät
menestymisen takana liittyvät ammattitaitoiseen henkilökuntaan, osaamiseen,
asiakaslähtöisyyteen, kehitykseen ja laatuun. Menestyneiden yritysten välillä
voidaan erottaa tekijät myös ns. vahvimpiin (tuotteisiin, tavoitteellisuuteen, yhteisiin tavoitteisiin tai kalustoon liittyviin) sekä heikoimpiin (monipuolisuuteen,
sijaintiin, pitkäaikaisiin työntekijöihin tai avoimuuteen liittyviin) tekijöihin.
Merkittävämmät menestystekijät selittävät yksin n. 16 prosenttia menestyneiden yritysten välisestä taloudellisesta menestymisestä, ja yhdessä suhdanne ja alueellisten erojen vaihtelu huomioiden jopa yli 54 prosenttia. Osan tekijöiden
suhteen on viitteitä myös syy - seuraus suhteesta ja osalla näyttäisi olevan vaikutusta myös yritysten kannattavuuteen. Tekijöillä voidaan jollain tasolla ennustaa yritysten menestymistä vielä seuraavanakin vuonna, mutta sen jälkeen
ennustettavuus on jo lähes mahdotonta.
...
This thesis studies different factors behind the economic success of successful
enterprises in Finland. Data is based on news articles of Kauppalehti in last ten
years (2009 – 2018), which is part of Alma Talent Oy. Recent studies indicate that
practices, especially management practices, matter significantly on success of enterprises. In this thesis, success factors are treated as management practices, because the data is based on what entrepreneurs and managers have said. This
kind of study, or study with similar data, have not been executed earlier, in Finland at least. The topic is important, because the knowledge of factors behind the
success of enterprises is relevant in developing the domestic competitiveness.
The results of this thesis indicate that some factors are more common than others
in successful enterprises, and different factors affect differently on success. Similar results have been seen before also, when studying management practices.
Most common factors behind the success are related to professional staff, skills,
customer orientation, development and quality. It’s also possible to divide success factors between strongest (products, goal-orientation, common goals and
fixtures related) and weakest (versatility, location, long-term employees and
openness related) factors.
The most significant success factors explain alone approximately 16 percent of
variance of economic success between successful enterprises, and with economic
cycles and regional differences even over 54 percent. Between some factors and
success can be seen even slight causality, and some may also have effect on profitability. With success factors, it’s possible to forecast on some level the next
year’s success, but after that forecasting is almost impossible.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaisten asiantuntijoiden näkemyksiä startup-yritysten arvonmäärityksestä ja rahoituskelpoisuudesta
Laaksonen, Samuli (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia asiantuntijoiden näkemyksiä startup-yritysten arvonmääritykseen liittyen sekä näkemyksiä startup-yrityksistä sijoituskohteina pääosin sijoittajan näkökulmasta. Startup- ... -
Julkisuusdiplomatian piirteet suomalaisten yritysten viestintäosastojen työssä
Lahtinen, Sanni (2022)Kansainvälisiltä yrityksiltä odotettaan nykymaailmassa aktiivista osallistumista globaalien ja yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisemiseen (Edelmann 2022, 26–30; 33). Yritysvastuuteemat ovat olleet keskeinen haaste myös ... -
Suomalaisten yritysten ja kansalaisjärjestöjen odotuksia yhteiskuntavastuusta ja organisaatioiden välisistä yhteistyösuhteista
Alakärppä, Vesa (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, mitä yleisesti aikaisemmissa tutkimuksissa monimutkaiseksi ja kiistanalaiseksi käsitteeksi luonnehdittu yhteiskuntavastuun käsite tarkoittaa tutkimukseen osallistuneille suomalaisille ... -
Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa
Metsäpelto, Karin (2010)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.