Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHeimonen, Kari
dc.contributor.advisorMaliranta, Mika
dc.contributor.authorMalkoc, Timo
dc.date.accessioned2020-10-21T06:06:14Z
dc.date.available2020-10-21T06:06:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72287
dc.description.abstractTässä tutkielmassa tutkitaan menestyneiden suomalaisten yritysten menestystekijöitä. Aineisto perustuu Alma Talent Oy:n toimittaman Kauppalehden uutisartikkeleihin viimeisen kymmenen vuoden ajalta (2009 – 2018) sekä sen tietopalvelun toimittamaan tietoon. Nykyään käytännöillä, erityisesti johtamiskäytännöillä, nähdään olevan merkittävä rooli yritysten menestymisen suhteen. Tutkielmassa yrityksen menestystekijöitä tutkitaankin johtamiskäytäntöihin rinnastaen, koska ne perustuvat yrittäjien ja johtajien sanomiin tietoihin. Vastaavanlaista tai vastaavalla aineistolla toteutettua tutkimusta ei ole tiedettävästi aikaisemmin tehty ainakaan Suomessa. Yritysten menestystekijöiden kartoittaminen on kuitenkin tärkeää erityisesti kotimaista kilpailukykyä kehittäessä. Tutkielmasta ilmenee, että toiset menestystekijät ovat yleisempiä kuin toiset, ja eri tekijöillä on eritasoinen vaikutus menestymiseen. Hyvin samansuuntaisia tuloksia on esitetty aikaisemmin myös johtamiskäytännöistä. Yleisimmät tekijät menestymisen takana liittyvät ammattitaitoiseen henkilökuntaan, osaamiseen, asiakaslähtöisyyteen, kehitykseen ja laatuun. Menestyneiden yritysten välillä voidaan erottaa tekijät myös ns. vahvimpiin (tuotteisiin, tavoitteellisuuteen, yhteisiin tavoitteisiin tai kalustoon liittyviin) sekä heikoimpiin (monipuolisuuteen, sijaintiin, pitkäaikaisiin työntekijöihin tai avoimuuteen liittyviin) tekijöihin. Merkittävämmät menestystekijät selittävät yksin n. 16 prosenttia menestyneiden yritysten välisestä taloudellisesta menestymisestä, ja yhdessä suhdanne ja alueellisten erojen vaihtelu huomioiden jopa yli 54 prosenttia. Osan tekijöiden suhteen on viitteitä myös syy - seuraus suhteesta ja osalla näyttäisi olevan vaikutusta myös yritysten kannattavuuteen. Tekijöillä voidaan jollain tasolla ennustaa yritysten menestymistä vielä seuraavanakin vuonna, mutta sen jälkeen ennustettavuus on jo lähes mahdotonta.fi
dc.description.abstractThis thesis studies different factors behind the economic success of successful enterprises in Finland. Data is based on news articles of Kauppalehti in last ten years (2009 – 2018), which is part of Alma Talent Oy. Recent studies indicate that practices, especially management practices, matter significantly on success of enterprises. In this thesis, success factors are treated as management practices, because the data is based on what entrepreneurs and managers have said. This kind of study, or study with similar data, have not been executed earlier, in Finland at least. The topic is important, because the knowledge of factors behind the success of enterprises is relevant in developing the domestic competitiveness. The results of this thesis indicate that some factors are more common than others in successful enterprises, and different factors affect differently on success. Similar results have been seen before also, when studying management practices. Most common factors behind the success are related to professional staff, skills, customer orientation, development and quality. It’s also possible to divide success factors between strongest (products, goal-orientation, common goals and fixtures related) and weakest (versatility, location, long-term employees and openness related) factors. The most significant success factors explain alone approximately 16 percent of variance of economic success between successful enterprises, and with economic cycles and regional differences even over 54 percent. Between some factors and success can be seen even slight causality, and some may also have effect on profitability. With success factors, it’s possible to forecast on some level the next year’s success, but after that forecasting is almost impossible.en
dc.format.extent89
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheryrittäminen
dc.subject.otherjohtamiskäytännöt
dc.titleSuomalaisten yritysten menestystekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010216343
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTaloustiedefi
dc.contributor.oppiaineEconomicsen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi2041
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysomenestystekijät
dc.subject.ysojohtaminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).en
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot