Tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta Suomessa : tilintarkastajien kokemuksia ja kehitysehdotuksia
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta on tilintarkastusalaa puhuttava ja
ajankohtainen aihe. Tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta on siirtynyt
Patentti- ja rekisterihallituksen alaisuuteen vuonna 2016, jonka yhteydessä
tilintarkastajien valvontaa ja vaatimuksia on kiristetty. Aiempaa tutkimusta
tilintarkastuksen ulkoisesta laadunvalvonnasta Suomessa on tehty painottuen
pieniin ja keskisuuriin tilintarkastusyhteisöihin liittyen. Tutkielma keskittyy
kartoittamaan tilintarkastajien kokemuksia ja kehitysehdotuksia ulkoiseen
laadunvalvontaan liittyen suuressa tilintarkastusyhteisössä.
Tutkielman teoreettinen viitekehys sisältää kaksi osiota, joista
ensimmäinen käsittelee pääosin kansainvälisiä malleja ja viitekehyksiä , sekä
standardeja tilintarkastuksen laadulle. Toinen osa käsittelee tarkemmin
Suomalaista tilintarkastuksen laadunvalvontaa.
Menetelmältään tutkimus on laadullinen ja aineistona toimivat
teoriaosuuden pohjalta laaditut teemahaastattelut. Haastattelut litteroitiin
mahdollisimman nopeasti haastatteluiden jälkeen, minkä jälkeen niitä
käsiteltiin sisällönanalyysin avulla.
Tilintarkastuksen laadulle ei ole yksiselitteistä ja yleisesti hyväksyttyä
ja kaiken kattavaa mallia, joka nousi esille haastatteluissa, sekä osaltaan
teoriaosuudessa esitellyissä viitekehyksissä ja malleissa. Korkealaatuisen
tilintarkastuksen määritelmän löyhyys luo ongelmia laadunvalvonnan
kannalta, sillä tilintarkastajat eivät koe ulkoisen laadunvalvonnan ja sen
vaatimusten täysin kohtaavan käytännön tilintarkastustyön kanssa.
Yhteenvetona todettakoon, että Patentti- ja rekisterihallituksen
tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta koettiin pääsääntöisesti
negatiivisena, sekä tilintarkastustyötä ja etenkin kannattavuutta haittaavana,
sekä ylimääräistä stressiä aiheuttavana. Tilintarkastajien haastatteluiden
pohjalta esille nousi kehitysehdotuksia- ja toiveita esimerkiksi tiiviimmälle
yhteistyölle, konsultoivammalle laadunvalvonnalle, sekä nykyistä
avoimemmalle vaatimuksista tiedottamiselle. Pitkällä tähtäimellä nykyisen
tilanteen pelätään pahimmillaan vaikuttavan negatiivisesti tilintarkastusalan
kannattavuuteen ja houkuttelevuuteen.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29589]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tilintarkastuksen laatu ja laadunvalvonta pk-tilintarkastusyhteisöissä toimivien tilintarkastajien näkökulmasta
Penttinen, Venla (2018)Tilintarkastuksen laadun konseptia on tutkittu aikojen saatossa lukemattomilla eri tavoilla ja se on edelleen suosittu tutkimuksen kohde. Yleisenä lähtökohtana tutkimuksissa on perinteisesti ollut Big 4 -tilintarkastusyhteisöt. ... -
Näkemyksiä tilintarkastuksen laatuun liittyvistä odotuksista tilintarkastajien ja kuntien välillä
Hannukainen, Ville (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kokonaiskäsitys tekijöistä, joiden perusteella kuntien tilintarkastusta suorittavat tilintarkastajat ja tarkastuksen kohteena olevat kunnat odottavat hyvän laadun muodostuvan. ... -
Tarvitseeko tilintarkastaja empatiaa? : tilintarkastajien kokemuksia empatiasta
Riiho, Aleksi (2018)Tilintarkastaja on palveluntuottaja. Tilintarkastuksen laatuun täten vaikuttavat samat tekijät kuin muissakin palveluissa – konkreettinen ympäristö, luotettavuus, reagointialttius, vakuuttavuus ja empatia. Jokaisen osatekijän ... -
Tilintarkastajien kokemuksia etätyöstä koronapandemian aikana
Nyrhinen, Henrik (2021)Koronapandemia siirsi tilintarkastajat ja monen muun alan työntekijät etätyöhön maailmanlaajuisesti vuonna 2020. Se vaikutti merkittävästi tilintarkastajiin ja heidän työhönsä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin auktorisoitujen ...