Tarvitseeko tilintarkastaja empatiaa? : tilintarkastajien kokemuksia empatiasta
Tilintarkastaja on palveluntuottaja. Tilintarkastuksen laatuun täten vaikuttavat samat tekijät kuin muissakin palveluissa – konkreettinen ympäristö, luotettavuus, reagointialttius, vakuuttavuus ja empatia. Jokaisen osatekijän vaikutusta arvioidaan yleensä erikseen asiakkaan arvioidessa palvelun laatua. Tässä tutkimuksessa painopiste on tilintarkastajien omissa kokemuksissa palvelun laadun yhdestä osatekijästä, empatiasta.
Tämä tutkimus on laadullinen tutkimus. Tutkimukseen osallistui viisi tilintarkastajaa, ja haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkittavista yksi oli auktorisoimaton, yksi HT-tilintarkastaja, yksi JHT-tilintarkastaja sekä kaksi KHT-tilintarkastajaa. Haastattelut toteutettiin marras-joulukuussa 2018. Analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysia vastauksissa.
Tässä tutkimuksessa lähtökohtana on aiemman tutkimuksen perusteella tutkia empatian merkittävyyttä tilintarkastajien työssä heidän omien kokemustensa
pohjalta. Tilintarkastajat toimivat laajan sääntelyn ja valvonnan kohteena, mikä voi antaa ammattiryhmästä kylmän ja etäisen kuvan. Riippumattomuus ja objektiivisuus ovat täten tilintarkastajan työn kulmakiviä. Nämä ilmiöt eivät kuitenkaan poista sitä, että tilintarkastajina toimivat ihmiset omine tunteineen, mielialoineen ja persoonallisuuksineen.
Tämän tutkimuksen merkittävin tulos on empatian kokonaisvaltaisuus tilintarkastajan työssä. Empatian rooli yhtenä palvelun laadun osatekijänä voidaan miltei kyseenalaistaa, sillä tämän tutkimuksen tulosten mukaan empatia toimii tekijänä jokaisessa muussa palvelun laadun osatekijässä. Empatialla oli myös merkittävä vaikutus tilintarkastuksen laatuun, mikä entisestään korostaa empatian suurta merkitystä tilintarkastuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta Suomessa : tilintarkastajien kokemuksia ja kehitysehdotuksia
Joronen, Elmeri (2020)Tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta on tilintarkastusalaa puhuttava ja ajankohtainen aihe. Tilintarkastuksen ulkoinen laadunvalvonta on siirtynyt Patentti- ja rekisterihallituksen alaisuuteen vuonna 2016, jonka ... -
Näkemyksiä tilintarkastuksen laatuun liittyvistä odotuksista tilintarkastajien ja kuntien välillä
Hannukainen, Ville (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa kokonaiskäsitys tekijöistä, joiden perusteella kuntien tilintarkastusta suorittavat tilintarkastajat ja tarkastuksen kohteena olevat kunnat odottavat hyvän laadun muodostuvan. ... -
Tilintarkastajien kokemuksia etätyöstä koronapandemian aikana
Nyrhinen, Henrik (2021)Koronapandemia siirsi tilintarkastajat ja monen muun alan työntekijät etätyöhön maailmanlaajuisesti vuonna 2020. Se vaikutti merkittävästi tilintarkastajiin ja heidän työhönsä. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin auktorisoitujen ... -
Tilintarkastuksen laatu ja laadunvalvonta pk-tilintarkastusyhteisöissä toimivien tilintarkastajien näkökulmasta
Penttinen, Venla (2018)Tilintarkastuksen laadun konseptia on tutkittu aikojen saatossa lukemattomilla eri tavoilla ja se on edelleen suosittu tutkimuksen kohde. Yleisenä lähtökohtana tutkimuksissa on perinteisesti ollut Big 4 -tilintarkastusyhteisöt. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.