Koronakevään etäopiskelu kuormitti erityislasten vanhempia
Kankaanranta, M., & Kantola, K. Koronakevään etäopiskelu kuormitti erityislasten vanhempia. Ruusupuiston kärkiuutiset, (3). https://peda.net/id/3838304e014
Julkaistu sarjassa
Ruusupuiston kärkiuutisetPäivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Jyväskylän yliopisto, 2020
Miten erityistä tai tehostettua tukea saavien oppilaiden etäopiskelu sujui koronakevään aikana? Minkälainen oli vanhempien rooli opiskelun ohjauksessa? Miten perheet jaksoivat? Muun muassa näihin kysymyksiin haettiin vastauksia kesäkuussa 2020 toteutetulla tutkimuksella. Tutkimuskyselyyn vastasivat lasten ja nuorten vanhemmat, ja vastauksia saatiin yhteensä 616 lapsen tai nuoren osalta. Suurin osa lapsista osallistui etäopetukseen kotona, ja vain kolme prosenttia oli lähiopetuksessa koululla. Pienellä osalla lapsista oli käytössä erilaisia joustavia opetusjärjestelyjä, joissa lähi- ja etäopetusta yhdisteltiin eri tavoin. Muutama lapsi palasi lähiopetukseen kevään aikana etäopiskelun haasteellisuuden takia.
Julkaisija
Jyväskylän yliopisto
Alkuperäislähde
https://peda.net/id/3838304e014Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/42444625
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhempien uupumus ja etäopetusjärjestelyt covid-19-poikkeusoloaikana
Sorkkila, Matilda; Alasuutari, Maarit; Pakarinen, Eija; Lammi-Taskula, Johanna; Kiuru, Noona; Aunola, Kaisa (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)Monien perheitten elämä kuormittui kevään 2020 aikana, jolloin lapset ja nuoret opiskelivat covid-19-pandemian vuoksi pääsääntöisesti etäopetuksessa. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme, kuinka paljon yhtäältä vanhempien ... -
Koulujen henkilökunnan kokemukset oppilaiden hyvinvoinnista COVID-19-etäkouluaikana : "Osa puhkesi kukkaan. Muutamat pitivät rimaa alhaalla."
Sainio, Miia; Nurminen, Tiia; Hämeenaho, Pilvi; Torppa, Minna; Poikkeus, Anna-Maija; Aro, Tuija (Niilo Mäki Instituutti, 2020)Koulun henkilökunnan kokemuksiin etäkouluajalta tulee perehtyä, jotta etäkoulu voidaan toteuttaa oppilaiden hyvinvointia ja oppimista tukien. Kyselytutkimuksella selvitimme Keski-Suomen koulujen henkilökunnan (270 vastausta ... -
Suomalaisten erityislasten vanhempien uupumus COVID-19-poikkeusaikana
Huhtala, Heta; Perasto, Nea (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten erityislasten vanhempien kokemaa vanhemmuuden uupumusta COVID-19-poikkeusaikana latentin profiilianalyysin (LPA) avulla. Lisäksi tarkasteltiin lasten erityistarpeiden laadun, ... -
Tieto, valta ja vastuu erityislasten hoidossa
Hämeenaho, Pilvi (Suomen Kansantietouden Tutkijain Seura ry., 2016)Artikkelissa tarkastelen sitä, kuinka erityislasten vanhempien tieto ja asiantuntemus lasta koskevissa asioissa rakentuu ja kuinka siihen suhtaudutaan auttamistyön tilanteissa. Aineistoni koostuu vanhempien kokemuskertomuksista, ... -
Erityislasten vanhempien kokema uupumus ja tuen tarve
Sorkkila, Matilda; Fågel, Paula; Kukkonen, Sonja; Aunola, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2021)Vanhemmuuden uupumus on vakava oireyhtymä, joka on seurausta pitkäaikaisesta stressistä vanhemmuudessa. Uupuneille vanhemmille tarjottu tuki on ensiarvoisen tärkeää, sillä vanhemman hyvinvointi heijastuu koko perheen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.