Show simple item record

dc.contributor.authorHuhta, Ari
dc.contributor.editorHärmälä, Marita
dc.contributor.editorPuukko, Mika
dc.date.accessioned2020-10-12T11:30:26Z
dc.date.available2020-10-12T11:30:26Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationHuhta, A. (2020). Taitotasojen hyödyntämisestä opetuksessa ja arvioinnissa. In M. Härmälä, & M. Puukko (Eds.), <i>Taitotasoja ja suullista kielitaitoa : näkökulmia englannin kielen oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin</i> (pp. 25-47). Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Artikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 1:2020. <a href="https://karvi.fi/app/uploads/2020/05/KARVI_Artikkelikokoelma_1_2020.pdf" target="_blank">https://karvi.fi/app/uploads/2020/05/KARVI_Artikkelikokoelma_1_2020.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_42401774
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/72115
dc.description.abstractTaitotasot ovat määritelmiä suoriutumisen tai osaamisen (taidon) määrästä ja laadusta. Sanan taso käyttö osana tätä termiä viittaakin jo siihen, että osaamisessa nähdään olevan useita eri vaiheita, portaita tai tasoja. Kielitaidon kuvaamisessa taitotasoajattelu tarkoittaa, että kielen hallinta hahmotetaan jatkumona, joka kuvaa kielitaidon edistymistä aivan alkeista kohti kielen yhä parempaa (tarkempaa, monipuolisempaa, jne.) hallintaa. Tässä kielen oppimisen jatkumossa on lukematon määrä toisiaan seuraavia ’tasoja’ ja piirteitä, jotka usein limittyvät toisiinsa saumattomasti. Käytännön syistä tämä jatkumo halutaan kuitenkin usein jakaa vain muutamaan vaiheeseen eli (taito)tasoon, jotta voidaan puhua jollakin tavalla ymmärrettävistä ja toisistaan erotettavissa olevista vaiheista oppimisessa. Useimmat nykyiset kielten taitotasojärjestelmät kuvaavat, mitä tietyllä tasolla oleva oppija pystyy tekemään kielen avulla eli ne kuvaavat kielen käyttötaitoa. Toki tasokuvaukset voivat sisältää muutakin, kuten millaista sanastoa ja mitä rakenteita oppijat hallitsevat kullakin tasolla, mutta tämä on harvinaisempaa. Tässä artikkelissa käsittelen tarkemmin, mitä kielitaidon tasot ja tasokuvaukset ovat, mihin niitä käytetään ja mitä etuja ja haasteita niihin liittyy. Havainnollistan esitystä erilaisin esimerkein sekä Suomesta että ulkomailta.fi
dc.format.extent96
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherKansallinen koulutuksen arviointikeskus
dc.relation.ispartofTaitotasoja ja suullista kielitaitoa : näkökulmia englannin kielen oppimistulosten arvioinnin osoittamiin kehittämiskohteisiin
dc.relation.ispartofseriesArtikkelikokoelma / Kansallinen koulutuksen arviointikeskus
dc.relation.urihttps://karvi.fi/app/uploads/2020/05/KARVI_Artikkelikokoelma_1_2020.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleTaitotasojen hyödyntämisestä opetuksessa ja arvioinnissa
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202010126174
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-206-603-9
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange25-47
dc.relation.issn2669-8064
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kansallinen koulutuksen arviointikeskus, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysotaso
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoosaaminen
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12763
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8343
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmD2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright